Naši studenti koordinují dobrovolníky přes Krizové operační centrum MUNI

6. 4. 2020
Studenti Mendelovy univerzity v Brně se zapojují i do dobrovolnických aktivit mimo pomoc v zemědělství a lesnictví. Dva studentští koordinátoři dobrovolníků pracují za MENDELU v Krizovém operačním centru Masarykovy univerzity – Karolína Musilová a Petr Kodýtek, student 3. ročníku oboru Finance na PEF. Další dobrovolníci z univerzity se hlásili do databáze dobrovolníků k přidělování dílčích pomocí (pomoc seniorům, hlídání dětí apod.)

„Sedíme v jednom ze čtyř koordinačních týmů, které se nyní průběžně střídají ve dvanáctihodinových směnách jednou za čtyři dny od 8 do 20 hodin. Předtím to bylo každé dva dny, ale nápor trochu opadl, takže jsme mohli přejít do volnějšího režimu“, vysvětluje Petr. V Krizovém centru přijímají dobrovolníci poptávky o pomoc skrze SMS, telefonáty a emaily. Nejčastěji lidé poptávají roušky. Počet vyřízených objednávek se pohybuje mezi 80 a 100 denně. Často lidé přes tyto objednávky zajišťují roušek více, například pro své blízké či okolí. Na celý tým připadají denně stovky telefonátů a desítky SMS, přes které dobrovolníci zprostředkovávají pomoc.

„Původně jsem myslel, že se situace za chvíli uklidní, takže jsem volno ze začátku chtěl využít k dodělání restů, nicméně jak bylo zřejmé, že se krizová situace bude protahovat, tak jsem chtěl využít svůj čas smysluplně a pomoct hlavně seniorům, pro které tato situace je mnohdy extrémně stresující. A zanedlouho potom, co jsem takto začal uvažovat, přišla nabídka docentky Rašticové, tak jsem se přihlásil,“ popisuje Petr. Právě senioři nejčastěji poptávají pomoc s nákupy a vyzvednutím léků, zaneprázdnění rodiče hledají hlídání a doučování pro děti. Objevují se ale i poptávky celých institucí po dobrovolnících pro různé aktivity. Krizové operační centrum páruje tyto poptávající s nejvhodnějšími dobrovolníky, podle lokality, nabízených možností pomoci atd., a předává mezi oběma stranami kontakty.

Dále dobrovolníci plánují rozvozy roušek tak, aby byly rozvozy efektivní v rámci lokalit. V současnosti spárování už provádí aplikace, dobrovolníci ale pořád musí nabídky a poptávky do aplikace manuálně zadávat. „Sem tam se stane, že se nám starší lidé začnou hroutit při telefonátech, tak je na nás i určitá mentální podpora. Práce je mnohdy dost vyčerpávající, ač se to sezení u počítače a telefonu tak nemusí zdát. Ale vždycky když slyšíte v telefonu vděčnost lidí, kterým pomůžete, tak vás to zase naplní energií, a je chuť pomáhat dál. Takže jsem nesmírně spokojený a šťastný, když vím, že i já se podílím na ulehčení současné situace všem potřebným“, uzavírá koordinátor dobrovolníků Petr.

Více aktualit

Všechny aktuality