Vedení univerzity
Rektorka
- Rektora jmenuje a odvolává na návrh akademického senátu univerzity prezident republiky; funkční období rektora je čtyřleté
- Rektor stojí v čele Mendelovy univerzity v Brně a je jejím akademickým orgánem; jedná a rozhoduje ve všech věcech týkajících se univerzity s výjimkou těch, které zákon o vysokých školách dává do působnosti jiných orgánů univerzity nebo fakult; zastupuje univerzitu navenek a je též zástupcem univerzity v České konferenci rektorů.
Prorektoři
Prorektor pro vzdělávací činnost
Působnost prorektora pro vzdělávací činnost je vymezena takto:
a) řídí:
- vzdělávací činnost na univerzitní úrovni,
- koordinaci pedagogického procesu mezi fakultami a vysokoškolským ústavem,
- v odborné oblasti vedoucího pedagogického oddělení,
- činnost:
- komise rektora pro vzdělávací činnost,
- komise rektora pro sestavování rozvrhů,
- rady pro ediční a audiovizuální činnost,
- interní akreditační komise;
b) odpovídá za:
- zpracování analýz, hodnocení stavu a úrovně vzdělávací činnosti,
- hodnocení dosahovaných výsledků v oblasti vzdělávací činnosti a jejich realizace,
- zpracování harmonogramů studia a systému rozvrhů výuky,
- koordinaci termínů státních zkoušek a promocí mezi součástmi univerzity,
- naplňování univerzitních projektů v pedagogické oblasti,
- dodržování standardů plynoucích z ECTS Label a DS Label,
- přípravu a průběh přijímacího řízení u studijních programů, které nejsou uskutečňovány na fakultách, a zpracování podkladů pro odvolací řízení,
- akreditační činnost v oblasti studijních programů, habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem,
- zpracování návrhů edičních plánů učebních textů a kontrolu jejich realizace,
- tvorbu univerzitních zásad organizace studia, studijních předpisů a zkušebních řádů,
- přípravu podkladů k uznání vysokoškolského vzdělávání získaného na zahraničních vysokých školách,
- přípravu podkladů k rozhodnutí o žádostech o přezkoumání rozhodnutí týkajících se studijních záležitostí;
c) spolupracuje s prorektorem pro tvůrčí činnost na:
- metodickém řízení Ústavu vědecko-pedagogických informací a služeb v oblasti činnosti zaměřené na podporu studentů, zajišťovanou zejména jeho Informačním centrem a Audiovizuálním centrem, a dále na tvorbě edice studijní literatury;
- zpracování hodnocení doktorských studijních programů, a to poskytováním údajů potřebných pro hodnocení dostupných ve Sdružené matrice studentů (SIMS) a univerzitním informačním systému (UIS).
Prorektor pro tvůrčí činnost
Působnost prorektora pro tvůrčí činnost je vymezena takto:
a) řídí :
- tvůrčí činnost na univerzitní úrovni a ve vztahu k rejstříku informací o výsledcích výzkumu, experimentální vývoje a inovací (RIV) a k registru uměleckých výstupů (RUV),
- koordinaci doktorských studijních programů mezi fakultami,
- metodicky činnost fakult v oblasti specifického výzkumu a Interní grantové agentury na univerzitní úrovni,
- metodicky v oblasti tvůrčí činnosti:
- vedoucího Odboru vědy a výzkumu rektorátu,
- vedoucího Ústavu vědecko-pedagogických informací a služeb,
- ředitele Centra transferu technologií,
- činnost komise rektora pro tvůrčí činnost;
b) odpovídá za:
- zpracování analýz a hodnocení stavu a úrovně tvůrčí činnosti,
- hodnocení dosahovaných výsledků v oblasti tvůrčí činnosti a jejich realizace,
- vědeckou spolupráci s vysokými školami, vědeckými a výzkumnými institucemi v ČR a v zahraničí na univerzitní úrovni,
- koordinaci účasti součástí univerzity na národních a mezinárodních výzkumných projektech a projektech Strukturálních fondů EU,
- zpracování analýz a hodnocení úrovně a dosahovaných výsledků v doktorských studijních programech,
- předkládání návrhů na ocenění za významné výsledky tvůrčí činnosti,
- činnosti související s konáním promocí absolventů doktorských studijních programů, habilitovaných docentů a čestných doktorů,
- obsahovou a věcnou správnost uzavíraných dohod a smluvních závazků v oblasti tvůrčí činnosti,
- koordinaci pořizování a využívání přístrojové techniky pro účely tvůrčí činnosti, budování celoškolských laboratoří a pracovišť a jejich využití pro externí servisní služby,
- přípravu podkladů předkládaných vědecké radě a rektorce v rámci habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem,
c) spolupracuje s prorektorem pro vzdělávací činnost na:
- přípravě akreditací habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem formou zpracování podkladů a požadavků za oblast tvůrčí činnosti,
- tvorbě studijních předpisů pro studium v doktorských studijních programech formou zpracování podkladů a požadavků na zajištění těchto programů,
d) spolupracuje s prorektorem pro internacionalizaci a vnější vztahy na:
- na zapojování univerzity do mezinárodních projektů poskytováním informací o projektových výzvách a podporou Projektového oddělení Odboru vědy a výzkumu při zpracování projektových žádostí;
e) je místopředsedou Interní akreditační komise Mendelovy univerzity v Brně.
Prorektor pro strategii, rozvoj a účelovou činnost
Působnost prorektora pro strategii, rozvoj a účelovou činnost je vymezena takto:
a) řídí:
- metodicky zpracování strategie fakult a vysokoškolského ústavu,
- zapojení univerzity do návrhů a řešení:
- projektů Centralizovaného programu MŠMT ČR, organizaci přípravy a vyhodnocení těchto projektů,
- dalších strategických a rozvojových projektů,
- v souladu se strategií univerzity řešení majetkoprávních záležitostí vysokoškolských statků a Správy kolejí a menz,
- metodicky v oblasti strategie vedoucího Oddělení strategie a kvality (referát strategie a rozvoje),
- metodicky v oblasti účelové činnosti:
- vedoucího Oddělení účelových zařízení,
- ředitele Správy kolejí a menz,
- vedoucího Botanické zahrady a arboreta,
- ředitele Centra sportovních aktivit,
- činnost:
- komise rektora pro strategii, rozvoj a investiční činnost,
- poradního sboru vysokoškolských statků,
b) odpovídá za:
- přípravu, realizaci a vyhodnocování strategie a rozvoje univerzity,
- přípravu, zpracování a vyhodnocování strategického záměru univerzity a plánů jeho realizace,
- přípravu a vyhodnocování koncepce rozvoje vysokoškolských statků, zvláště pak dlouhodobého plánu rozvoje a ročních plánů činnosti,
- přípravu, realizaci a hodnocení Institucionálního plánu univerzity,
- realizaci organizačních změn uskutečňovaných za účelem dosažení strategických cílů univerzity,
- zastupování strategických zájmů univerzity v mimouniverzitních poradních orgánech,
- kontrolu plnění plánů účelové a hospodářské činnosti vysokoškolských statků a Správy kolejí a menz;
c) k zajištění souladu se strategií univerzity spolupracuje:
- s kvestorem a poradními orgány rektora při plánování stavební investiční činnosti univerzity a při přípravě návrhů dislokačních rozhodnutí,
- s poradním sborem vysokoškolských statků na přípravě plánů účelové a hospodářské činnosti vysokoškolských statků a Správy kolejí a menz,
- s řediteli vysokoškolských statků, ředitelem Správy kolejí a menz, ředitelem Centra sportovních aktivit a s vedoucím Botanické zahrady a arboreta na rozvoji a koncepci těchto pracovišť.
Prorektorka pro řízení kvality a lidských zdrojů
Působnost prorektora pro řízení kvality a lidských zdrojů je vymezena takto:
a) řídí:
- metodicky zpracování a implementaci celouniverzitní strategie řízení lidských zdrojů,
- činnosti vedoucí k získání a udržení certifikátu HR Award1,
- metodicky v oblasti řízení lidských zdrojů ředitele Odboru řízení lidských zdrojů, ― metodicky v oblasti řízení kvality vedoucího Oddělení strategie a kvality (referát řízení kvality a referát řízení rizik);
b) odpovídá za:
- přípravu, realizaci a vyhodnocování strategie řízení lidských zdrojů,
- přípravu analýz a prognóz v oblasti lidských zdrojů univerzity,
- celouniverzitní podpůrné činnosti pro získávání a výběr zaměstnanců,
- procesy vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů,
- modernizaci portfolia zaměstnaneckých benefitů a jeho následnou implementaci,
- proces přihlášení se k Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků,
- implementaci akčního plánu na odstranění slabých stránek současného stavu rozvoje lidských zdrojů,
- řízení kvality ve všech sledovaných oblastech činnosti univerzity,
- vedení průběžných záznamů o vnitřním hodnocení kvality a jejich předkládání radě pro vnitřní hodnocení,
- přípravu podkladů pro jednání rady pro vnitřní hodnocení,
- vymezení kritérií, ukazatelů a parametrů pro vnitřní hodnocení kvality,
- činnosti spojené s vnitřním hodnocením kvality a zpracováním zprávy o vnitřním hodnocení,
- sledování vnějších požadavků na kvalitu,
- činnosti související s údržbou registru rizik, zpracovávání a vyhodnocování plánu eliminace rizik,
- zpracování vnitřních a dalších předpisů univerzity v oblasti řízení kvality a lidských zdrojů;
c) spolupracuje:
- s ostatními prorektory na implementaci a rozvoji systému řízení kvality v oblastech činnosti, které spadají do jejich působnosti,
- s prorektorem pro vzdělávací činnost a prorektorem pro tvůrčí činnost na přípravě podkladů agendy hodnocení pracovníků.
d) je místopředsedou Rady pro vnitřní hodnocení Mendelovy univerzity v Brně.
Prorektorka pro internacionalizaci a vnější vztahy
Působnost prorektora pro internacionalizaci a vnější vztahy je vymezena takto:
a) řídí:
- internacionalizaci univerzity,
- výběrová řízení zahraničních studentů – plátců poplatku za studium v cizím jazyce,
- metodicky v oblasti internacionalizace vedoucího Oddělení mezinárodních vztahů a internacionalizace,
- metodicky v oblasti vnějších vztahů vedoucího Oddělení public relations,
- činnost:
- komise rektorky pro zahraniční vztahy a internacionalizaci,
- komise rektorky pro Public relations,
- redakční rady časopisu MENDEL GREEN;
Odpovídá za:
- uzavírání mezinárodních dohod,
- zajišťování propagace univerzity na mezinárodních veletrzích, konferencích a setkáních zahraničních koordinátorů,
- zajišťování péče o zahraniční návštěvy a delegace,
- zajišťování veškerých záležitostí spojených s cestami členů vedení univerzity do zahraničí,
- zajišťování činností spojených s přijíždějícími a vyjíždějícími studenty a akademickými pracovníky,
- činnosti a agendu Public a Media relations, jednotného vizuálního stylu , prezentačních, kulturních, společenských a akademických akcí univerzity, propagačních tiskovin a publikací, dárkových a reklamních předmětů a webových stránek univerzity;
b) spolupracuje s prorektorem pro vzdělávací činnost:
- při metodickém řízení Oddělení mezinárodních vztahů a internacionalizace, a to zejména při uzavírání mezinárodních dohod v oblasti vzdělávací činnosti,
d) spolupracuje s prorektorem pro tvůrčí činnost
- na zapojování univerzity do mezinárodních projektů a jejich naplňování,
- na činnost ech související se sponzoringem a fundraisingem formou zajišťování podpůrných činností Oddělením PR.
Kvestor
Rozsah pracovní činnosti kvestora se stanovuje takto:
a) Řídí:
- v oblasti ekonomické a personální všechna rektorátní a celoškolská pracoviště s výjimkou Oddělení interního auditu a kontroly, Právního oddělení a Odbor řízení lidských zdrojů,
- v oblasti odborné vedoucího:
- Ekonomického odboru,
- Oddělení veřejných zakázek,
- Provozního odboru,
- přímo pracoviště:
- Oddělení kvestora,
- Referát bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a civilní ochrany (BOZP, PO a CO).
b) Přímo osobně zodpovídá za:
- oblast ekonomiky a financí,
- evidenci a správu majetku včetně jeho kontroly a inventarizace,
- pojištění,
- zpracovávání ekonomických analýz a plánů,
- přípravu a vyhodnocování investičních plánů,
- zpracování hlášení a zpráv pro banky, pojišťovny, úřady státní správy apod.,
- zpracování výročních zpráv o hospodaření univerzity a dalších zpráv dle pokynů nadřízených orgánů,
- přípravu a realizaci zadávání veřejných zakázek a výběrových řízení na dodavatele veřejných zakázek,
- přípravu podkladů pro Správní radu univerzity,
- přípravu, monitoring čerpání a vyhodnocování rozpočtu univerzity,
- přípravu rozpočtových pravidel univerzity,
- zpracování návrhů vnitřních a dalších předpisů univerzity souvisejících s oblastí účetnictví a ekonomické administrativy, oblastí správy majetku, pojištění, oblastí personální a mzdovou a oblastí bezpečnosti práce, požární ochrany a civilní ochrany,
- efektivní plánování a využití všech finančních zdrojů.
c) Rozhoduje o:
- ekonomické a finanční politice,
- způsobu řízení finančních toků.
d) Zastupuje univerzitu:
- na jednáních s nadřízenými orgány státní správy v oblasti hospodářské činnosti, ekonomicky, oblasti pracovně-právní a oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany,
- na jednáních s bankami, pojišťovnami, auditory a dalšími subjekty v oblasti ekonomiky, financí, auditu a pojištění.
e) Spolupracuje s prorektorem pro strategii, rozvoj a účelovou činnost na:
- přípravě a realizaci strategického záměru a plánů jeho realizace formou přípravy podkladů a zpracování cílů za oblasti podle písmene b),
f) Spolupracuje s prorektorem pro řízení kvality a lidských zdrojů na:
- stanovování cílů, kritérií a ukazatelů kvality, jejich monitoringu a vyhodnocování,
- naplňování strategie univerzity v oblasti lidských zdrojů,
- identifikaci a hodnocení rizik.