Díky využívání umělé inteligence jsou studující spokojenější

23. 10. 2025
Podle studujících zvyšuje využívání umělé inteligence kvalitu studia a současně zvyšuje jejich spokojenost se studiem. Ideálním přístupem je proto zařadit využívání umělé inteligence do výuky a naučit studující s těmito nástroji efektivně pracovat. Vědecký tým Provozně ekonomické fakulty provedl výzkum se studenty a studentkami managementu napříč osmi soukromými i veřejnými vysokými školami v České republice.

Výzkum se cíleně zaměřil na studující managementu, kteří umělou inteligenci aktivně využívají. „Počet studentů a studentek obecně, kteří AI využívají, odhaduji jako vysoký a stále rostoucí. Díky tomu, že v našem případě jde o studující zaměřené na management, lze předpokládat, že se setkají s AI i ve svém budoucím zaměstnání, takže by o umělou inteligenci mohli mít větší zájem už při studiu,“ popsal Petr Suchánek z Ústavu podnikové ekonomiky PEF MENDELU.

Studenti a studentky vnímají pozitivně využívání AI nástrojů, jsou díky tomu spokojenější, lépe hodnotí studium a také svá očekávání ohledně budoucího zaměstnání. „Z toho plyne, že by bylo velkou chybou nástroje AI na vysokých školách zakazovat. Naopak je nutné najít cestu, jak studentům umožnit tyto nástroje využívat, či ještě lépe, jak je zařadit do výuky a studenty s těmito nástroji naučit efektivně pracovat. To je totiž jeden ze způsobů, jak zvýšit kvalitu školy, respektive výuky v očích vysokoškolsky zaměřených studujících,“ nastínil Suchánek. V rámci využívání umělé inteligence se v dotazníku výzkum zaměřil na očekávání týkající se studia a zaměstnání, vnímanou kvalitu studia a spokojenost se studiem.

Výsledky výzkumu jsou nejvíce využitelné právě pro akademické pracovníky. „Ti by měli nástroje umělé inteligence integrovat do výuky, nebo tomu aspoň nebránit, to znamená hledat cesty, jak by studující mohli při výuce tyto nástroje co nejlépe využít, protože pak budou spokojenější a budou si školy více vážit a lépe ji i hodnotit. Studenti mají určitá očekávání ohledně využívání AI při studiu, která v jejich očích zvyšují kvalitu studia a také jejich spokojenost. Mají ale také očekávání ohledně své budoucí práce, kde hraje AI svou roli, shrnul výzkumník.

Výzkum s 231 respondenty a respondentkami probíhal na českých univerzitách nebo vysokých školách s fakultami, které mají ekonomické zaměření. „Šlo o veřejné i soukromé vysoké školy, konkrétně jsou to Podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické, Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity, Ambis University Praha, Newton College, Fakulta managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové, Ekonomická fakulta VŠB Technické univerzity Ostrava a Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci,“ vyjmenoval Suchánek.

Kontakt pro bližší informace: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.,+420 603 956 385, petr.suchanek@mendelu.cz, Ústav podnikové ekonomiky PEF MENDELU

Více aktualit

Všechny aktuality