Situaci využil vedoucí Ústavu matematiky LDF Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík z Ústavu matematiky LDF.
Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice,“ říká matematik.
Podle některých pedagogů je současný typ výuky lepší než klasická přednáška a cvičení. „Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Videa používá i Petra Oppeltová z Agronomické fakulty, konkrétně pomocí nich vysvětluje příklady do hydrauliky, posílá je studentům a oni pak dávají příklady vypočítané do odevzdávárny. „Mám prváky, co moc nekomunikují, jedna slečna napsala, že videa jim vyhovují víc než online výuka, že si to můžou pustit vícekrát a v době, kdy chtějí,“ popisuje svoje zkušenosti Oppeltová.
Další formou výuky jsou týmové aplikace. Přes jednu z nich učí Tomáš Mašíček cvičení v předmětech Terénní úpravy, Počítačové projektování a Základy GIS. „Pomocí sdílené plochy mohu studentům ukazovat postupy řešení zadaných úloh a vysvětlovat podstatu fungování programů AutoCAD a ArcGIS Desktop stejně jako při kontaktní výuce. Studenti mají možnost se okamžitě dotazovat, pokud něčemu nerozumí nebo chtějí něco zopakovat. Současně studentům vkládám výukový materiál na SharePoint. Studenti výsledky své práce a projekty odevzdávají na uis do odevzdávárny. Myslím, že se tato forma výuky minimálně ve výše zmíněných předmětech osvědčila a studentům, vzhledem k tomu, že vidí postupy naživo a mají možnost veškeré nejasnosti okamžitě komunikovat, snad také vyhovuje,“ uvedl Mašíček.
Tuto formu hovorů si pochvaluje i studentka prvního ročníku oboru Pozemkové úpravy a ochrana půdy Vendula Hrabinová. „Z dostupných možností, je to za mě ta nejlepší volba. Cokoliv co nevíme, se můžeme snadno zeptat. Vyhovuje mi, když nám můžete ukázat svou obrazovku, kde projekt vidíme. U výuky se plně soustředím, a nemůžu si dovolit při hovoru odejít, což například jen u nahraných videí či prezentaci můžu, a pak se na to tolik nekoncentruji. Výuka touto formou mi zkrátka vyhovuje,“ uvedla Hrabinová.
Videa Roberta Maříka: https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Kontakt pro bližší informace: doc. Mgr. Robert Mařík, Ph.D., mail: robert.marik@mendelu.cz; tel.: 727 823 065
Více aktualit
-
Na území lesů Mendelovy univerzity v Brně se nachází na padesát studánek, se kterými se návštěvníci mohou nově seznámit prostřednictvím mobilní hry – Lesnický Slavín za vodou, kterou pro zvídavé návštěvníky univerzitních lesů připravil Školní lesní…6. 5. 2025
-
MENDELU otevírá bakalářský program Ekotoxikologie a management odpadů a…
Připravit odborníky a odbornice schopné řešit aktuální výzvy v oblasti zpracování odpadů a kontaminace životního prostředí má nový studijní program Ekotoxikologie a management odpadů na Agronomické fakultě. Studium je koncipováno jako bakalářské…5. 5. 2025 -
Na Zahradnické fakultě v Lednici trénovaly složky IZS zásah proti útočníkovi
Ozbrojený útočník, desítky zraněných a koordinovaná akce všech složek integrovaného záchranného systému. Přesně tak vypadal scénář krajského taktického cvičení FAKULTA 2025, které dnes proběhlo na Zahradnické fakultě Mendelovy univerzity v Lednici,…29. 4. 2025 -
Vítěz národního kola Stockholm Junior Water Prize ve své práci zkoumal toxické…
Čtvrtý ročník národního kola celosvětové soutěže Stockholm Junior Water Prize vyhrál Ondřej Přibyl z EKO z Gymnázia v Brně. Svou práci zaměřil na toxické kovy v řekách, analyzoval šupiny ryb jako indikátory jejich znečištění.23. 4. 2025 -
LDF zahájila v lesích MENDELU unikátní sběr dat o fungování lesních ekosystémů
Monitoring vybraných přírodě blízkých modelů hospodaření zahájil Ústav ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně (LDF MENDELU) ve spolupráci se Školním lesním podnikem Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny). Sběr dat v…22. 4. 2025 -
Pracovní skupinu ČKR pro udržitelnost vede rektor MENDELU Jan Mareš, první…
V čele pracovní skupiny pro udržitelnost České konference rektorů je nově vedení Mendelovy univerzity v Brně. Garantem pracovní skupiny je rektor MENDELU Jan Mareš, tajemníkem je Martin Klimánek, prorektor pro strategii, udržitelnost a účelovou…17. 4. 2025 -
Čeští vědci a vědkyně objevují hodnotu zapomenuté městské zeleně
Opomíjené zelené plochy mohou sehrát klíčovou roli v udržitelnosti měst, podpoře biodiverzity a adaptaci na klimatické změny. Naznačují to data projektu MAGDES, který spojil výzkumníky hned několika českých institucí. Ve vybraných lokalitách…15. 4. 2025 -
Vítězem Stavebního Hackathonu 2025 je studentský tým LDF MENDELU
Šestičlenný studentský tým navazujícího magisterského studijního programu Stavby na bázi dřeva ve složení Adam Hruška, Max Novák, Kateřina Pátková, Petra Škvárová, Jan Tinzl, Jan Zbořil obstál v konkurenci šesti dalších univerzit z Česka a Slovenska…9. 4. 2025 -
MENDELU rozšiřuje preventivní opatření proti šíření slintavky a kulhavky
Mendelova univerzita v Brně přijímá další preventivní opatření proti možnému šíření infekce slintavky a kulhavky (SLAK) z Maďarska a Slovenska. Reaguje tak na nová nařízení Státní veterinární správy o mimořádných veterinárních opatřeních k ochraně…8. 4. 2025 -
Sumeček černý ohrožuje vodní ekosystémy v Česku, vědecké týmy zlepšují odlovné…
Invazní ryba sumeček černý představuje v České republice stále vážnější hrozbou pro místní ekosystémy a přináší ekologické i ekonomické problémy. Vědci z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd ČR proto sumečka černého monitorují, spolupracují s…8. 4. 2025