Situaci využil vedoucí Ústavu matematiky LDF Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík z Ústavu matematiky LDF.
Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice,“ říká matematik.
Podle některých pedagogů je současný typ výuky lepší než klasická přednáška a cvičení. „Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Videa používá i Petra Oppeltová z Agronomické fakulty, konkrétně pomocí nich vysvětluje příklady do hydrauliky, posílá je studentům a oni pak dávají příklady vypočítané do odevzdávárny. „Mám prváky, co moc nekomunikují, jedna slečna napsala, že videa jim vyhovují víc než online výuka, že si to můžou pustit vícekrát a v době, kdy chtějí,“ popisuje svoje zkušenosti Oppeltová.
Další formou výuky jsou týmové aplikace. Přes jednu z nich učí Tomáš Mašíček cvičení v předmětech Terénní úpravy, Počítačové projektování a Základy GIS. „Pomocí sdílené plochy mohu studentům ukazovat postupy řešení zadaných úloh a vysvětlovat podstatu fungování programů AutoCAD a ArcGIS Desktop stejně jako při kontaktní výuce. Studenti mají možnost se okamžitě dotazovat, pokud něčemu nerozumí nebo chtějí něco zopakovat. Současně studentům vkládám výukový materiál na SharePoint. Studenti výsledky své práce a projekty odevzdávají na uis do odevzdávárny. Myslím, že se tato forma výuky minimálně ve výše zmíněných předmětech osvědčila a studentům, vzhledem k tomu, že vidí postupy naživo a mají možnost veškeré nejasnosti okamžitě komunikovat, snad také vyhovuje,“ uvedl Mašíček.
Tuto formu hovorů si pochvaluje i studentka prvního ročníku oboru Pozemkové úpravy a ochrana půdy Vendula Hrabinová. „Z dostupných možností, je to za mě ta nejlepší volba. Cokoliv co nevíme, se můžeme snadno zeptat. Vyhovuje mi, když nám můžete ukázat svou obrazovku, kde projekt vidíme. U výuky se plně soustředím, a nemůžu si dovolit při hovoru odejít, což například jen u nahraných videí či prezentaci můžu, a pak se na to tolik nekoncentruji. Výuka touto formou mi zkrátka vyhovuje,“ uvedla Hrabinová.
Videa Roberta Maříka: https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Kontakt pro bližší informace: doc. Mgr. Robert Mařík, Ph.D., mail: robert.marik@mendelu.cz; tel.: 727 823 065
Více aktualit
-
V současnosti probíhají na Mendelově univerzitě v Brně volby na funkci rektora. O nové hlavě MENDELU rozhodne akademický senát na svém mimořádném zasedání již 3. listopadu 2025.15. 10. 2025
-
Na Zahradnické fakultě odhalují bakteriální infekci rostlin již v osivu
Vědecký tým ze Zahradnické fakulty se věnuje analýze osiva různých plodin. Díky laboratorním metodám je schopen určit nejen, jestli jsou bakterie v osivu přítomné, ale dokonce i v jakém množství. Součástí výzkumu vědců a vědkyň je i vývoj přípravků…15. 10. 2025 -
MENDELU spouští bezplatné online kurzy zaměřené na inovace a precizní medicínu
Mendelova univerzita v Brně otevírá dva nové bezplatné online kurzy, které propojují vědu s podnikatelskou praxí a účastníkům nabízejí možnost osvojit si základy inovací a precizní medicíny. Rozvíjejí praktické dovednosti využitelné ve studiu,…14. 10. 2025 -
Barevný podzim v Arboretu Křtiny: den otevřených dveří nabídne zrenovované…
Podzimní den otevřených dveří připadá na sobotu 18. října. Organizátoři zvou návštěvníky na zrenovované dřevěné sochy nacházející se na různých místech arboreta, pokračující proměnu hned několika zákoutí, především pak místa s vrbami, a nový…13. 10. 2025 -
MENDELU otevírá novou poradnu. Bude poskytovat informace o potravinách i…
Na Mendelově univerzitě v Brně vznikla nová Poradna pro zajištění správného životního stylu prostřednictvím stravování. Bude pomáhat nejen studujícím, zaměstnankyním a zaměstnancům, ale také široké veřejnosti. Za vznikem poradny stojí Ústav…9. 10. 2025 -
Ve Znojmě vzniká nová pobočka Univerzity třetího věku
Univerzita třetího věku MENDELU otevírá v pondělí 13. října už sedmou pobočku, tentokrát ve Znojmě. Navazuje tím na úspěšnou loňskou Jihomoravskou seniorskou akademii, o kterou projevili senioři a seniorky značný zájem. Nová pobočka vzniká ve…8. 10. 2025 -
MIND FEST 2025 bude o vztazích, které nás tvoří
Poradenské a profesní centrum Mendelovy univerzity v Brně pořádá 9. a 10. října dvoudenní festival MIND FEST 2025. Program nabídne více než dvacet dva hodin přednášek a workshopů vedených odborníky a odbornicemi z oblasti psychologie, komunikace a…6. 10. 2025 -
Nový kurz MENDELU pro seniory a seniorky propojuje vědu, vzdělávání a cestování
Semestrální kurz Příběhy z daleka, aneb když věda pomáhá, představí seniorům a seniorkám aktivity Mendelovy univerzity v rozvojovém světě. Tvůrci kurzu zvolili pro prezentaci témat atraktivní formu propojení přednášek poukazujících na výsledky práce…2. 10. 2025 -
Krmná aditiva přispívají k dlouhodobé udržitelnosti v chovu ryb
Výživa patří mezi klíčové faktory úspěšného a udržitelného chovu ryb. V současnosti moderní akvakultura stojí před výzvami spojenými s rostoucí poptávkou po kvalitních rybích produktech, potřebou snižovat ekologickou stopu produkce a zároveň…30. 9. 2025 -
Botanická zahrada významně zlepší hospodaření s vodou
Botanická zahrada a arboretum Mendelovy univerzity v Brně (BZA MENDELU) je v současnosti zavlažovaná ze dvou vodovodních řadů. Jelikož jsou stávající zdroje nedostatečné, plánuje BZA zhotovení hlubinného vrtu, který bude sloužit jako trvalý zdroj…25. 9. 2025