Vítězem Stavebního Hackathonu 2025 je studentský tým LDF MENDELU

9. 4. 2025
Šestičlenný studentský tým navazujícího magisterského studijního programu Stavby na bázi dřeva ve složení Adam Hruška, Max Novák, Kateřina Pátková, Petra Škvárová, Jan Tinzl, Jan Zbořil obstál v konkurenci šesti dalších univerzit z Česka a Slovenska a stal se vítězem druhého ročníku Stavebního Hackathonu konaného v rámci Festivalu architektury na brněnském výstavišti.

Zadání letošního ročníku znělo navrhnout za 48 hodin bytový dům nabízející cenově dostupné bydlení na předem vybrané parcele v Moravském Krumlově. Maximální zastavěná plocha měla činit 50 %, přičemž celková plocha pozemku činila 1 590 m². V budově se mělo nacházet minimálně 45 bytů v dispozicích 1+kk, 2+kk a 3+kk.

Tým LDF do soutěže vstupoval po intenzivní přípravě, která probíhala formou odborných brainstormingů. „Příprava byla velice intenzivní a trvala víc než měsíc. Scházeli jsme se s naším mentorem i našimi vyučujícími, kteří byli velice ochotní a pomáhali nám se vším, co bylo potřeba,“ okomentoval přípravu za tým Max Novák a popsal i první okamžiky soutěže. „Na Hackathon jsme šli s nějakým konceptem budovy a řešením. Když jsme se ale seznamovali se zadáním, docházelo nám, jak složité je a jaká to je výzva. Dalo by se dokonce říct, že většina naší přípravy byla v tu chvíli k ničemu. Byly to těžké chvíle. Ale druhý soutěžní den jsme se konečně odrazili ode dna, a to tehdy, když jsme vymysleli reálný a funkční koncept, který splňoval zadání. Od té chvíle už každý v týmu věděl, co musí udělat pro výhru, a ono se to povedlo,“ popsal Novák.

Každý soutěžní tým měl svého odborného mentora. Pořadatelé soutěže mentory rozlosovali na základě stylů vyučovaných na univerzitách zapojených do soutěže. Tým LDF MENDELU sestavený ze studujících Stavby na bázi dřeva proto dostal za úkol navrhnout dřevostavbu. Mentorem týmu byl Michal Šopík z Vesper Homes s.r.o. „Úkolem mentora je směřovat tým při tvorbě projektu správným směrem, což se také dělo, ale zároveň nám ponechal kompletně volné ruce, za což jsme Michalu Šopíkovi nesmírně vděční. Výsledek je díky tomu opravdu naším projektem a naše radost je o to větší. Pokud něco opravdu nedávalo smysl, prokonzultoval to s námi a předal nám nový pohled na věc. No a v neposlední řadě byl pro mě, člověka, který musel naši 48hodinovou práci odprezentovat nejen odborné porotě, ale také lidem, kteří nejsou z oboru, obrovskou mentální podporou ve chvíli, kdy jsem to potřeboval nejvíce,“ zhodnotil přínos mentora Jan Zbořil.

Odborná porota projekty hodnotí z hlediska inovace, praktické realizovatelnosti, udržitelnosti, přínosu pro komunitu a z hlediska integrace nových technologií. Přidanou hodnotou sehrávající roli při hodnocení je originální přístup řešení problému dostupnosti bydlení se zaměřením na sériovou a modulární výstavbu 2.0. 

Na vítězném návrhu bytového domu Pea Pods z dřevěného prefabrikovaného systému, který je možné propojovat mnoha způsoby, ocenila porota situování stavby na mírně svažitém pozemku i její otevření v ohybu ve tvaru písmene L způsobem, který zamezí vzniku větrných vírů, neboť v lokalitě fouká silný jihovýchodní vítr. Podobně zaujalo i řešení společenských prostor pro budování komunitních vztahů, které v době letních měsíců zastíní vegetace, jež v zimních měsících naopak nebude bránit průchodu světla.

Stavební Hackathon je pro soutěžící nejen zkouškou odborných znalostí, ale také mentální a fyzické odolnosti. „Celé to stojí na nastavení týmu a každého jednotlivce. Také záleží na taktice, jakou člověk zvolí. My například odešli první den soutěže z výstaviště první a dali si kvalitní sedmihodinový spánek. Druhý den jsme naopak přišli první a makali až do čtyř do rána posledního dne. Je to obrovská mentální a fyzická námaha. V jednom z týmů bylo mezi účastníky viditelné velké napětí. My to brali jako zábavu, chtěli jsme si to maximálně užít, a to jsme promítli i do našeho projektu,“ přiblížil dění na místě Zbořil.

„Nevnucoval jsem jim žádné řešení, žádnou technologii, ale nechal jsem pracovat mládí, jejich drzost, nápady a odhodlání udělat to dobře. Překvapilo mě, jak byli nesmírně organizovaní, pečliví a vytrvalí,“ zhodnotil výkon vítězného týmu mentor Michal Šopík.

Stavební Hackathon organizuje Národní centrum Stavebnictví 4.0. Je zaměřen na hledání inovativních řešení pro dostupné bydlení. Studenti za podpory mentorů ze stavebních firem, vyvíjí koncepty, jak stavět rychle, kvalitně a cenově dostupně.

Kontakty pro více informací: Bc. Jan Zbořil, LDF MENDELU, +420 777 647 040, xzboril@mendelu.cz, Bc. Max Novák, LDF MENDELU, +420 775 421 711, xnovak7@mendelu.cz

Více aktualit

Všechny aktuality