Projekt se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v 8 ze 14 krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o 21 procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ řekla Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů.
Projekt Smart Food II tak přináší nová vzdělávací témata, přístupy a nástroje. Chce přiblížit celý životní cyklus potravin – od jejich produkce na farmách až po samotnou spotřebu a následné nakládání s odpady. Nové výukové materiály a praktická cvičení se zaměřují na každodenní chování žáků a ukazují, jak mohou přispět k omezení plýtvání potravinami a ke snížení uhlíkové stopy své domácnosti. Hlavní ambicí projektu je inspirovat k odpovědnějšímu nakládání s jídlem a k rozvoji návyků, které přispívají k udržitelnému životnímu stylu.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc, přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodal.
Interaktivní digitální média FutureBooks v projektu Smart Food II mohou žáci využívat nejen ve školách, ale také doma s rodiči či širší rodinou. Tento přístup umožňuje propojit školní a domácí prostředí, kdy žáci získávají nové dovednosti ve škole a zároveň je mohou s podporou rodiny aplikovat v praxi doma. Rodinné aktivity zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. Žáci si tak uvědomují, jak každodenní rozhodnutí ovlivňují jejich domácnost i celkové emise skleníkových plynů. „Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami,“ doplnila Lucie Veselá.
Smart Food II podporuje vzdělávací instituce a vybízí k aktivní účasti, tentokráte na polovině území České republiky (konkrétně v 8 ze 14 krajů). Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní.
Česká republika se stejně jako ostatní země EU zavázala k plnění klimatických cílů, zejména ke snížení emisí do roku 2030 o 44 milionů tun ekvivalentu CO₂. Ačkoli se toto číslo může zdát vysoké, podstatnou část těchto emisí produkují potravinové odpady a nehospodárné nakládání s jídlem. Projekt Smart Food II pomáhá zprostředkovat důležité informace o tom, jak plýtvání potravinami předcházet a jak snížit produkci nežádoucích emisí nejen ve školách, ale i doma. Díky praktickému zaměření a zapojení interaktivních výukových médií mohou děti i jejich rodiče lépe pochopit environmentální dopady plýtvání a najít způsoby, jak jim předcházet.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ pochvaluje si Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Projekt Smart Food II zároveň proto pomáhá žákům rozvíjet digitální kompetence a učit je pomocí hry. Využití digitálních technologií ve vzdělávání hraje v dnešní době klíčovou roli. Interaktivní výuková média, která projekt používá, podporují kreativitu, aktivní zapojení žáků a posilují jejich digitální gramotnost, což odpovídá i strategickým cílům České republiky a Evropské unie v oblasti vzdělávání.
Kontakty pro bližší informace: Ing. Lucie Veselá, Ph.D., lucie.vesela@mendelu.cz, +420 604 375 757, Ústav marketingu a obchodu PEF MENDELU; Šárka Mrázová, mluvčí Smart Food, sarka.mrazova@frostpr.cz, 602 618 874
Více informací najdete na webu www.chytresjidlem.cz.
Více aktualit
-
Akademický senát zvolil novým děkanem Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity (LDF MENDELU) v Brně profesora Vladimíra Gryce, dosavadního vedoucího Ústavu nauky o dřevě a dřevařských technologií. Od 3. dubna 2026 v čele fakulty nahradí…10. 12. 2025
-
MENDELU spouští Středoškolskou univerzitu, ode dneška je možné se hlásit
Mendelova univerzita v Brně na začátku roku 2026 spustí první ročník Středoškolské univerzity pro studující druhých a třetích ročníků středních škol. Cílem je umožnit dvaceti pěti středoškolákům a středoškolačkám nahlédnout do univerzitního…8. 12. 2025 -
Popularita mezigeneračního učení stoupá v Česku i na Slovensku
Mendelova univerzita v Brně a Žilinská univerzita v Žilině v prosinci pokračují v intenzivní spolupráci na rozvoji mezigeneračních programů, jejichž popularita v obou zemích v posledních letech roste. Společným cílem obou univerzit je vytvářet…4. 12. 2025 -
Superčervi pod drobnohledem: Vědci na Agronomické fakultě zkoumají, jak larvy…
Tým vědců na Mendelově univerzitě v Brně zkoumá, jak larvy potemníka druhu Zophobas morio dokážou rozkládat různé typy plastů. Cílem je detailně objasnit biodegradační mechanismy larev na molekulární úrovni a porozumět roli enzymů i dalších proteinů…2. 12. 2025 -
Devět set jedliček ze Křtin zamíří na brněnský vánoční trh, projekt ŠLP Křtiny…
Druhým rokem pokračuje spolupráce Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny) s brněnskou neziskovou organizací Nadace Veronica v rámci projektu prodeje vánočních jedliček v květináči. Letos na předvánoční trh v Brně poputuje 900…19. 11. 2025 -
Vědecký tým Zahradnické fakulty se zabývá ochranou unikátních hustopečských…
Mandloňové sady v Hustopečích jsou evropský unikát, ale obdobně jako vinnou révu mohou i dřevo peckovin, kam patří mandloně, napadat patogenní houby. Stromy lze chránit dodržováním správných agrotechnických postupů, především realizovat řez v suchém…13. 11. 2025 -
Část finalistů soutěže MENDELU Boost podniká už v rámci studia
Ve třetím kole třetího ročníku soutěže studentských podnikatelských nápadů MENDELU Boost se odborná porota rozhodla finančně podpořit všechny čtyři finálové projekty. Posun v podnikání za posledního půl roku, tedy od vyhlášení finalistů ve druhém…12. 11. 2025 -
Akademický senát zvolil novým rektorem Martina Klimánka
Akademický senát dnes zvolil novým rektorem Mendelovy univerzity v Brně dosavadního prorektora pro strategii, udržitelnost a účelovou činnost Martina Klimánka. Od 31. března 2026 v čele univerzity nahradí Jana Mareše. O funkci v pořadí 35. rektora…3. 11. 2025 -
Vánoční Brno ozdobí osmdesátiletá jedle bělokorá z lesů Mendelovy univerzity
Stromem Brněnských Vánoc 2025 je jedle bělokorá. Strom městu věnuje Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny Mendelovy univerzity v Brně (ŠLP Křtiny), který v univerzitních lesích hospodaří. Na cestu do města bude vypraven 15. listopadu již tradičně…30. 10. 2025 -
Vědci a ochránci přírody spojují síly pro ochranu přírody v CHKO Soutok
Mendelova univerzita v Brně (MENDELU) a Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) dnes oznámily další rozvoj své spolupráce v oblasti ochrany přírody, výzkumu a vzdělávání v chráněné krajinné oblasti Soutok a dalších chráněných územích jižní…30. 10. 2025