Projekt se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v 8 ze 14 krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o 21 procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ řekla Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů.
Projekt Smart Food II tak přináší nová vzdělávací témata, přístupy a nástroje. Chce přiblížit celý životní cyklus potravin – od jejich produkce na farmách až po samotnou spotřebu a následné nakládání s odpady. Nové výukové materiály a praktická cvičení se zaměřují na každodenní chování žáků a ukazují, jak mohou přispět k omezení plýtvání potravinami a ke snížení uhlíkové stopy své domácnosti. Hlavní ambicí projektu je inspirovat k odpovědnějšímu nakládání s jídlem a k rozvoji návyků, které přispívají k udržitelnému životnímu stylu.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc, přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodal.
Interaktivní digitální média FutureBooks v projektu Smart Food II mohou žáci využívat nejen ve školách, ale také doma s rodiči či širší rodinou. Tento přístup umožňuje propojit školní a domácí prostředí, kdy žáci získávají nové dovednosti ve škole a zároveň je mohou s podporou rodiny aplikovat v praxi doma. Rodinné aktivity zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. Žáci si tak uvědomují, jak každodenní rozhodnutí ovlivňují jejich domácnost i celkové emise skleníkových plynů. „Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami,“ doplnila Lucie Veselá.
Smart Food II podporuje vzdělávací instituce a vybízí k aktivní účasti, tentokráte na polovině území České republiky (konkrétně v 8 ze 14 krajů). Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní.
Česká republika se stejně jako ostatní země EU zavázala k plnění klimatických cílů, zejména ke snížení emisí do roku 2030 o 44 milionů tun ekvivalentu CO₂. Ačkoli se toto číslo může zdát vysoké, podstatnou část těchto emisí produkují potravinové odpady a nehospodárné nakládání s jídlem. Projekt Smart Food II pomáhá zprostředkovat důležité informace o tom, jak plýtvání potravinami předcházet a jak snížit produkci nežádoucích emisí nejen ve školách, ale i doma. Díky praktickému zaměření a zapojení interaktivních výukových médií mohou děti i jejich rodiče lépe pochopit environmentální dopady plýtvání a najít způsoby, jak jim předcházet.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ pochvaluje si Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Projekt Smart Food II zároveň proto pomáhá žákům rozvíjet digitální kompetence a učit je pomocí hry. Využití digitálních technologií ve vzdělávání hraje v dnešní době klíčovou roli. Interaktivní výuková média, která projekt používá, podporují kreativitu, aktivní zapojení žáků a posilují jejich digitální gramotnost, což odpovídá i strategickým cílům České republiky a Evropské unie v oblasti vzdělávání.
Kontakty pro bližší informace: Ing. Lucie Veselá, Ph.D., lucie.vesela@mendelu.cz, +420 604 375 757, Ústav marketingu a obchodu PEF MENDELU; Šárka Mrázová, mluvčí Smart Food, sarka.mrazova@frostpr.cz, 602 618 874
Více informací najdete na webu www.chytresjidlem.cz.
Více aktualit
-
V současnosti probíhají na Mendelově univerzitě v Brně volby na funkci rektora. O nové hlavě MENDELU rozhodne akademický senát na svém mimořádném zasedání již 3. listopadu 2025.22. 10. 2025
-
Starší lidé se na trhu práce potýkají s digitálními dovednostmi
Stárnoucí populace na trhu práce má největší nedostatky v digitálních dovednostech, například v práci s kancelářským softwarem nebo v kybernetické bezpečnosti. Rozdíly v digitálních dovednostech mladších a starších pracovníků jsou v Česku větší, než…20. 10. 2025 -
Na Zahradnické fakultě odhalují bakteriální infekci rostlin již v osivu
Vědecký tým ze Zahradnické fakulty se věnuje analýze osiva různých plodin. Díky laboratorním metodám je schopen určit nejen, jestli jsou bakterie v osivu přítomné, ale dokonce i v jakém množství. Součástí výzkumu vědců a vědkyň je i vývoj přípravků…15. 10. 2025 -
MENDELU spouští bezplatné online kurzy zaměřené na inovace a precizní medicínu
Mendelova univerzita v Brně otevírá dva nové bezplatné online kurzy, které propojují vědu s podnikatelskou praxí a účastníkům nabízejí možnost osvojit si základy inovací a precizní medicíny. Rozvíjejí praktické dovednosti využitelné ve studiu,…14. 10. 2025 -
Barevný podzim v Arboretu Křtiny: den otevřených dveří nabídne zrenovované…
Podzimní den otevřených dveří připadá na sobotu 18. října. Organizátoři zvou návštěvníky na zrenovované dřevěné sochy nacházející se na různých místech arboreta, pokračující proměnu hned několika zákoutí, především pak místa s vrbami, a nový…13. 10. 2025 -
MENDELU otevírá novou poradnu. Bude poskytovat informace o potravinách i…
Na Mendelově univerzitě v Brně vznikla nová Poradna pro zajištění správného životního stylu prostřednictvím stravování. Bude pomáhat nejen studujícím, zaměstnankyním a zaměstnancům, ale také široké veřejnosti. Za vznikem poradny stojí Ústav…9. 10. 2025 -
Ve Znojmě vzniká nová pobočka Univerzity třetího věku
Univerzita třetího věku MENDELU otevírá v pondělí 13. října už sedmou pobočku, tentokrát ve Znojmě. Navazuje tím na úspěšnou loňskou Jihomoravskou seniorskou akademii, o kterou projevili senioři a seniorky značný zájem. Nová pobočka vzniká ve…8. 10. 2025 -
MIND FEST 2025 bude o vztazích, které nás tvoří
Poradenské a profesní centrum Mendelovy univerzity v Brně pořádá 9. a 10. října dvoudenní festival MIND FEST 2025. Program nabídne více než dvacet dva hodin přednášek a workshopů vedených odborníky a odbornicemi z oblasti psychologie, komunikace a…6. 10. 2025 -
Nový kurz MENDELU pro seniory a seniorky propojuje vědu, vzdělávání a cestování
Semestrální kurz Příběhy z daleka, aneb když věda pomáhá, představí seniorům a seniorkám aktivity Mendelovy univerzity v rozvojovém světě. Tvůrci kurzu zvolili pro prezentaci témat atraktivní formu propojení přednášek poukazujících na výsledky práce…2. 10. 2025 -
Krmná aditiva přispívají k dlouhodobé udržitelnosti v chovu ryb
Výživa patří mezi klíčové faktory úspěšného a udržitelného chovu ryb. V současnosti moderní akvakultura stojí před výzvami spojenými s rostoucí poptávkou po kvalitních rybích produktech, potřebou snižovat ekologickou stopu produkce a zároveň…30. 9. 2025