Projekt se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v 8 ze 14 krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o 21 procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ řekla Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů.
Projekt Smart Food II tak přináší nová vzdělávací témata, přístupy a nástroje. Chce přiblížit celý životní cyklus potravin – od jejich produkce na farmách až po samotnou spotřebu a následné nakládání s odpady. Nové výukové materiály a praktická cvičení se zaměřují na každodenní chování žáků a ukazují, jak mohou přispět k omezení plýtvání potravinami a ke snížení uhlíkové stopy své domácnosti. Hlavní ambicí projektu je inspirovat k odpovědnějšímu nakládání s jídlem a k rozvoji návyků, které přispívají k udržitelnému životnímu stylu.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc, přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodal.
Interaktivní digitální média FutureBooks v projektu Smart Food II mohou žáci využívat nejen ve školách, ale také doma s rodiči či širší rodinou. Tento přístup umožňuje propojit školní a domácí prostředí, kdy žáci získávají nové dovednosti ve škole a zároveň je mohou s podporou rodiny aplikovat v praxi doma. Rodinné aktivity zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. Žáci si tak uvědomují, jak každodenní rozhodnutí ovlivňují jejich domácnost i celkové emise skleníkových plynů. „Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami,“ doplnila Lucie Veselá.
Smart Food II podporuje vzdělávací instituce a vybízí k aktivní účasti, tentokráte na polovině území České republiky (konkrétně v 8 ze 14 krajů). Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní.
Česká republika se stejně jako ostatní země EU zavázala k plnění klimatických cílů, zejména ke snížení emisí do roku 2030 o 44 milionů tun ekvivalentu CO₂. Ačkoli se toto číslo může zdát vysoké, podstatnou část těchto emisí produkují potravinové odpady a nehospodárné nakládání s jídlem. Projekt Smart Food II pomáhá zprostředkovat důležité informace o tom, jak plýtvání potravinami předcházet a jak snížit produkci nežádoucích emisí nejen ve školách, ale i doma. Díky praktickému zaměření a zapojení interaktivních výukových médií mohou děti i jejich rodiče lépe pochopit environmentální dopady plýtvání a najít způsoby, jak jim předcházet.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ pochvaluje si Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Projekt Smart Food II zároveň proto pomáhá žákům rozvíjet digitální kompetence a učit je pomocí hry. Využití digitálních technologií ve vzdělávání hraje v dnešní době klíčovou roli. Interaktivní výuková média, která projekt používá, podporují kreativitu, aktivní zapojení žáků a posilují jejich digitální gramotnost, což odpovídá i strategickým cílům České republiky a Evropské unie v oblasti vzdělávání.
Kontakty pro bližší informace: Ing. Lucie Veselá, Ph.D., lucie.vesela@mendelu.cz, +420 604 375 757, Ústav marketingu a obchodu PEF MENDELU; Šárka Mrázová, mluvčí Smart Food, sarka.mrazova@frostpr.cz, 602 618 874
Více informací najdete na webu www.chytresjidlem.cz.
Více aktualit
-
Komplexní interakce mezi lokálními a krajinnými faktory, které mají vliv na distribuci pesticidů v trvalých plodinách ovocných sadů a vinic, studovali vědci z Ústavu ekologie lesa a Ústavu ochrany lesů a myslivosti LDF MENDELU. Výzkum navazuje na…26. 11. 2024
-
Rostliny ošetřuje obohacenou vodou. Za ekologicky inovativní přístup získala…
V boji s houbovými chorobami může rostlinám pomoci plazmou aktivovaná voda. Zjistila to při svém výzkumu studentka Simona Rodopská z Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Takzvaná caviplazmová voda podle ní nejen účinně ničí původce…22. 11. 2024 -
Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny je nově partnerem vánočních jedliček v…
Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny) letos historicky poprvé spojil síly s brněnskou neziskovou organizací Nadace Veronica v rámci tradičního projektu – prodej vánočních jedliček v květináči a jejich jarní výsadba do lesa. Jedličky…21. 11. 2024 -
Dva krajinářské projekty uspěly v národních soutěžích
Akademický pracovník Lukáš Štefl z Ústavu biotechniky zeleně ZF MENDELU se svým ateliérem získal prestižní ocenění ve dvou národních soutěžích, které se zaměřují na ekologické a inovativní přístupy v oblasti životního prostředí a krajinářské…20. 11. 2024 -
Obézní děti při řešení negativních emocí častěji hledají útěchu v jídle
Počet obézních dětí v posledních letech narůstá, proto se vědecký tým z Fakulty regionálního rozvoje a mezinárodních studií zaměřil na jejich stravovací chování a vztah k jídlu. Z výsledků vyplývá, že děti s nadváhou a obezitou využívají jídlo jako…19. 11. 2024 -
Konopí je materiálem budoucnosti pro výrobu nábytku
S nárůstem populace na planetě roste i poptávka po nábytku, dřeva pro uspokojení této poptávky ale není dostatek. Jako náhrada za dřevo se dají využít alternativní materiály, například posklizňové zbytky z pěstování technického konopí na semeno,…12. 11. 2024 -
CSR MENDELU získalo cenu sociálního podnikání Zlatá vážka
Centrum společenské odpovědnosti a udržitelnosti MENDELU získalo národní cenu sociálního podnikání Zlatá vážka v kategorii Instituce. Ceny letos podruhé vyhlásila Deklarace odpovědného podnikání z.s. – iniciativa zastřešující víc než 120 sociálních…8. 11. 2024 -
Plýtvání potravinami by se do roku 2030 mělo snížit na polovinu, výzkumníci a…
Nová směrnice o odpadech Evropského parlamentu a Rady bude po státech EU požadovat, aby snížily do roku 2030 plýtvání potravinami ve všech článcích potravinového řetězce na polovinu. Proto Food Waste Institut sídlící na Mendelově univerzitě v Brně…6. 11. 2024 -
MENDELU otevřela naučnou stezku v Mongolsku, na přípravě se podíleli i studenti
Mendelova univerzita v Brně (MENDELU) otevřela v Mongolsku naučnou stezku s názvem Lesy pro život. Stalo se tak rok po vyznačení první turistické stezky v Mongolsku s využitím českého systému turistického značení. Stezka kopíruje část modře značené…31. 10. 2024 -
Děkanem FRRMS se stal Ondřej Konečný
Fakultu regionálního rozvoje a mezinárodních studií povede od prosince letošního roku Ondřej Konečný. Akademický senát fakulty jej jednohlasně zvolil v pátek 25. října. Ziskem všech hlasů přítomných senátorů a senátorek projevil senát Konečnému…30. 10. 2024