Projekt se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v 8 ze 14 krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o 21 procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ řekla Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů.
Projekt Smart Food II tak přináší nová vzdělávací témata, přístupy a nástroje. Chce přiblížit celý životní cyklus potravin – od jejich produkce na farmách až po samotnou spotřebu a následné nakládání s odpady. Nové výukové materiály a praktická cvičení se zaměřují na každodenní chování žáků a ukazují, jak mohou přispět k omezení plýtvání potravinami a ke snížení uhlíkové stopy své domácnosti. Hlavní ambicí projektu je inspirovat k odpovědnějšímu nakládání s jídlem a k rozvoji návyků, které přispívají k udržitelnému životnímu stylu.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc, přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodal.
Interaktivní digitální média FutureBooks v projektu Smart Food II mohou žáci využívat nejen ve školách, ale také doma s rodiči či širší rodinou. Tento přístup umožňuje propojit školní a domácí prostředí, kdy žáci získávají nové dovednosti ve škole a zároveň je mohou s podporou rodiny aplikovat v praxi doma. Rodinné aktivity zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. Žáci si tak uvědomují, jak každodenní rozhodnutí ovlivňují jejich domácnost i celkové emise skleníkových plynů. „Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami,“ doplnila Lucie Veselá.
Smart Food II podporuje vzdělávací instituce a vybízí k aktivní účasti, tentokráte na polovině území České republiky (konkrétně v 8 ze 14 krajů). Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní.
Česká republika se stejně jako ostatní země EU zavázala k plnění klimatických cílů, zejména ke snížení emisí do roku 2030 o 44 milionů tun ekvivalentu CO₂. Ačkoli se toto číslo může zdát vysoké, podstatnou část těchto emisí produkují potravinové odpady a nehospodárné nakládání s jídlem. Projekt Smart Food II pomáhá zprostředkovat důležité informace o tom, jak plýtvání potravinami předcházet a jak snížit produkci nežádoucích emisí nejen ve školách, ale i doma. Díky praktickému zaměření a zapojení interaktivních výukových médií mohou děti i jejich rodiče lépe pochopit environmentální dopady plýtvání a najít způsoby, jak jim předcházet.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ pochvaluje si Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Projekt Smart Food II zároveň proto pomáhá žákům rozvíjet digitální kompetence a učit je pomocí hry. Využití digitálních technologií ve vzdělávání hraje v dnešní době klíčovou roli. Interaktivní výuková média, která projekt používá, podporují kreativitu, aktivní zapojení žáků a posilují jejich digitální gramotnost, což odpovídá i strategickým cílům České republiky a Evropské unie v oblasti vzdělávání.
Kontakty pro bližší informace: Ing. Lucie Veselá, Ph.D., lucie.vesela@mendelu.cz, +420 604 375 757, Ústav marketingu a obchodu PEF MENDELU; Šárka Mrázová, mluvčí Smart Food, sarka.mrazova@frostpr.cz, 602 618 874
Více informací najdete na webu www.chytresjidlem.cz.
Více aktualit
-
Na území lesů Mendelovy univerzity v Brně se nachází na padesát studánek, se kterými se návštěvníci mohou nově seznámit prostřednictvím mobilní hry – Lesnický Slavín za vodou, kterou pro zvídavé návštěvníky univerzitních lesů připravil Školní lesní…6. 5. 2025
-
MENDELU otevírá bakalářský program Ekotoxikologie a management odpadů a…
Připravit odborníky a odbornice schopné řešit aktuální výzvy v oblasti zpracování odpadů a kontaminace životního prostředí má nový studijní program Ekotoxikologie a management odpadů na Agronomické fakultě. Studium je koncipováno jako bakalářské…5. 5. 2025 -
Na Zahradnické fakultě v Lednici trénovaly složky IZS zásah proti útočníkovi
Ozbrojený útočník, desítky zraněných a koordinovaná akce všech složek integrovaného záchranného systému. Přesně tak vypadal scénář krajského taktického cvičení FAKULTA 2025, které dnes proběhlo na Zahradnické fakultě Mendelovy univerzity v Lednici,…29. 4. 2025 -
Vítěz národního kola Stockholm Junior Water Prize ve své práci zkoumal toxické…
Čtvrtý ročník národního kola celosvětové soutěže Stockholm Junior Water Prize vyhrál Ondřej Přibyl z EKO z Gymnázia v Brně. Svou práci zaměřil na toxické kovy v řekách, analyzoval šupiny ryb jako indikátory jejich znečištění.23. 4. 2025 -
LDF zahájila v lesích MENDELU unikátní sběr dat o fungování lesních ekosystémů
Monitoring vybraných přírodě blízkých modelů hospodaření zahájil Ústav ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně (LDF MENDELU) ve spolupráci se Školním lesním podnikem Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny). Sběr dat v…22. 4. 2025 -
Pracovní skupinu ČKR pro udržitelnost vede rektor MENDELU Jan Mareš, první…
V čele pracovní skupiny pro udržitelnost České konference rektorů je nově vedení Mendelovy univerzity v Brně. Garantem pracovní skupiny je rektor MENDELU Jan Mareš, tajemníkem je Martin Klimánek, prorektor pro strategii, udržitelnost a účelovou…17. 4. 2025 -
Čeští vědci a vědkyně objevují hodnotu zapomenuté městské zeleně
Opomíjené zelené plochy mohou sehrát klíčovou roli v udržitelnosti měst, podpoře biodiverzity a adaptaci na klimatické změny. Naznačují to data projektu MAGDES, který spojil výzkumníky hned několika českých institucí. Ve vybraných lokalitách…15. 4. 2025 -
Vítězem Stavebního Hackathonu 2025 je studentský tým LDF MENDELU
Šestičlenný studentský tým navazujícího magisterského studijního programu Stavby na bázi dřeva ve složení Adam Hruška, Max Novák, Kateřina Pátková, Petra Škvárová, Jan Tinzl, Jan Zbořil obstál v konkurenci šesti dalších univerzit z Česka a Slovenska…9. 4. 2025 -
MENDELU rozšiřuje preventivní opatření proti šíření slintavky a kulhavky
Mendelova univerzita v Brně přijímá další preventivní opatření proti možnému šíření infekce slintavky a kulhavky (SLAK) z Maďarska a Slovenska. Reaguje tak na nová nařízení Státní veterinární správy o mimořádných veterinárních opatřeních k ochraně…8. 4. 2025 -
Sumeček černý ohrožuje vodní ekosystémy v Česku, vědecké týmy zlepšují odlovné…
Invazní ryba sumeček černý představuje v České republice stále vážnější hrozbou pro místní ekosystémy a přináší ekologické i ekonomické problémy. Vědci z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd ČR proto sumečka černého monitorují, spolupracují s…8. 4. 2025