Projekt se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v 8 ze 14 krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o 21 procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ řekla Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů.
Projekt Smart Food II tak přináší nová vzdělávací témata, přístupy a nástroje. Chce přiblížit celý životní cyklus potravin – od jejich produkce na farmách až po samotnou spotřebu a následné nakládání s odpady. Nové výukové materiály a praktická cvičení se zaměřují na každodenní chování žáků a ukazují, jak mohou přispět k omezení plýtvání potravinami a ke snížení uhlíkové stopy své domácnosti. Hlavní ambicí projektu je inspirovat k odpovědnějšímu nakládání s jídlem a k rozvoji návyků, které přispívají k udržitelnému životnímu stylu.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc, přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodal.
Interaktivní digitální média FutureBooks v projektu Smart Food II mohou žáci využívat nejen ve školách, ale také doma s rodiči či širší rodinou. Tento přístup umožňuje propojit školní a domácí prostředí, kdy žáci získávají nové dovednosti ve škole a zároveň je mohou s podporou rodiny aplikovat v praxi doma. Rodinné aktivity zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. Žáci si tak uvědomují, jak každodenní rozhodnutí ovlivňují jejich domácnost i celkové emise skleníkových plynů. „Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami,“ doplnila Lucie Veselá.
Smart Food II podporuje vzdělávací instituce a vybízí k aktivní účasti, tentokráte na polovině území České republiky (konkrétně v 8 ze 14 krajů). Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní.
Česká republika se stejně jako ostatní země EU zavázala k plnění klimatických cílů, zejména ke snížení emisí do roku 2030 o 44 milionů tun ekvivalentu CO₂. Ačkoli se toto číslo může zdát vysoké, podstatnou část těchto emisí produkují potravinové odpady a nehospodárné nakládání s jídlem. Projekt Smart Food II pomáhá zprostředkovat důležité informace o tom, jak plýtvání potravinami předcházet a jak snížit produkci nežádoucích emisí nejen ve školách, ale i doma. Díky praktickému zaměření a zapojení interaktivních výukových médií mohou děti i jejich rodiče lépe pochopit environmentální dopady plýtvání a najít způsoby, jak jim předcházet.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ pochvaluje si Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Projekt Smart Food II zároveň proto pomáhá žákům rozvíjet digitální kompetence a učit je pomocí hry. Využití digitálních technologií ve vzdělávání hraje v dnešní době klíčovou roli. Interaktivní výuková média, která projekt používá, podporují kreativitu, aktivní zapojení žáků a posilují jejich digitální gramotnost, což odpovídá i strategickým cílům České republiky a Evropské unie v oblasti vzdělávání.
Kontakty pro bližší informace: Ing. Lucie Veselá, Ph.D., lucie.vesela@mendelu.cz, +420 604 375 757, Ústav marketingu a obchodu PEF MENDELU; Šárka Mrázová, mluvčí Smart Food, sarka.mrazova@frostpr.cz, 602 618 874
Více informací najdete na webu www.chytresjidlem.cz.
Více aktualit
-
Od března letošního roku využívá Školní zemědělský podnik Žabčice nový samochodný krmný vůz. Stroj slouží ke snadnější přípravě a dávkování krmiva pro skot, což šetří čas a zvyšuje efektivitu. To má v důsledku pozitivní vliv na zdraví i užitkovost…13. 3. 2025
-
ŠLP Křtiny zve na sázení vánočních jedliček, akce je doplněna o doprovodný…
Vánoční jedličky v květináči z produkce Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny), distribuované v prosinci loňského roku Nadací Veronica, mohou zájemci vysadit zpět do lesa v sobotu 15. března. Na správné vysazení dohlédnou…10. 3. 2025 -
Strom před hlavním vchodem je ve špatném zdravotním stavu, nahradí jej nový…
Svitel latnatý, který je dominantou hlavního vchodu budovy A, je ve špatném zdravotním stavu. Aby univerzita předešla možným škodám, ke kterým by mohlo dojít při jeho případném vyvrácení, bude muset přikročit v průběhu března k pokácení stromu. Aby…7. 3. 2025 -
Pokles líhnivosti ze skladovaných vajec v líhňařských provozovnách je možné…
U vajec, ze kterých se líhnou kuřata, při delším skladování v líhňařských provozovnách klesá líhnivost, tedy šance, že se z oplozeného vajíčka vylíhne zdravé a silné kuře. Pokles líhnivosti je možné zvrátit tím, že se vejce vyjme ze skladu,…4. 3. 2025 -
Tradiční výstava orchidejí je v plném proudu
Botanická zahrada a arboretum zahájila letošní sezónu tradiční výstavou orchidejí. Kvetoucí orchideje ve sklenících si mohou návštěvníci přijít prohlédnout od soboty 22. února do neděle 2. března. V průběhu roku plánuje botanická zahrada tři další…25. 2. 2025 -
Zemřel emeritní rektor Stanislav Procházka
Akademická obec Mendelovy univerzity v Brně přijala smutnou zprávu o úmrtí emeritního rektora Stanislava Procházky, který zemřel v nedožitých osmdesáti pěti letech. Za jeho působení v čele univerzity byl uveden do provozu Univerzitní informační…20. 2. 2025 -
Vědci vytvořili speciální systém ke stresování rostlin, data z něj budou učit…
Odborníci z Ústavu zemědělské, potravinářské a environmentální techniky vybudovali unikátní pěstební systém, ve kterém vystavují rostliny abiotickému stresu. Reakci rostlin na stresové podmínky zaznamenávají pomocí různých druhů kamer a vybraných…20. 2. 2025 -
Prohlídky, soutěže a nové cedule čekají na návštěvníky dne otevřených dveří v…
V sobotu 22. února se pro veřejnost po roce otevře Arboretum Řícmanice. Komentované prohlídky vzácných dřevin chystá Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny ve spolupráci s Lesnickou a dřevařskou fakultou Mendelovy univerzity (LDF MENDELU). Při…18. 2. 2025 -
Udržitelnost je pro MENDELU priorita, vydala k ní strategii do roku 2030
Mendelova univerzita v Brně vydala Strategii udržitelnosti platnou pro období od roku 2025 do roku 2030, na univerzitě je prvním dokumentem svého druhu. Vizí MENDELU je směřovat k environmentální, sociální a správní udržitelnosti celé instituce,…13. 2. 2025 -
Student molekulární biologie AF MENDELU zvítězil v soutěži Talent roku Ostrava…
Za dosažení výjimečného studijního nebo vědeckého úspěchu získal student Agronomické fakulty Jan Veselský cenu města Ostravy Talent roku 2024. Titul spolu se stipendiem obdržel v kategorii bakalářských a magisterských prací. Odbornou komisi zaujal…12. 2. 2025