Situaci využil vedoucí Ústavu matematiky LDF Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík z Ústavu matematiky LDF.
Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice,“ říká matematik.
Podle některých pedagogů je současný typ výuky lepší než klasická přednáška a cvičení. „Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Videa používá i Petra Oppeltová z Agronomické fakulty, konkrétně pomocí nich vysvětluje příklady do hydrauliky, posílá je studentům a oni pak dávají příklady vypočítané do odevzdávárny. „Mám prváky, co moc nekomunikují, jedna slečna napsala, že videa jim vyhovují víc než online výuka, že si to můžou pustit vícekrát a v době, kdy chtějí,“ popisuje svoje zkušenosti Oppeltová.
Další formou výuky jsou týmové aplikace. Přes jednu z nich učí Tomáš Mašíček cvičení v předmětech Terénní úpravy, Počítačové projektování a Základy GIS. „Pomocí sdílené plochy mohu studentům ukazovat postupy řešení zadaných úloh a vysvětlovat podstatu fungování programů AutoCAD a ArcGIS Desktop stejně jako při kontaktní výuce. Studenti mají možnost se okamžitě dotazovat, pokud něčemu nerozumí nebo chtějí něco zopakovat. Současně studentům vkládám výukový materiál na SharePoint. Studenti výsledky své práce a projekty odevzdávají na uis do odevzdávárny. Myslím, že se tato forma výuky minimálně ve výše zmíněných předmětech osvědčila a studentům, vzhledem k tomu, že vidí postupy naživo a mají možnost veškeré nejasnosti okamžitě komunikovat, snad také vyhovuje,“ uvedl Mašíček.
Tuto formu hovorů si pochvaluje i studentka prvního ročníku oboru Pozemkové úpravy a ochrana půdy Vendula Hrabinová. „Z dostupných možností, je to za mě ta nejlepší volba. Cokoliv co nevíme, se můžeme snadno zeptat. Vyhovuje mi, když nám můžete ukázat svou obrazovku, kde projekt vidíme. U výuky se plně soustředím, a nemůžu si dovolit při hovoru odejít, což například jen u nahraných videí či prezentaci můžu, a pak se na to tolik nekoncentruji. Výuka touto formou mi zkrátka vyhovuje,“ uvedla Hrabinová.
Videa Roberta Maříka: https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Kontakt pro bližší informace: doc. Mgr. Robert Mařík, Ph.D., mail: robert.marik@mendelu.cz; tel.: 727 823 065
Více aktualit
-
Ústav nauky o dřevě a dřevařských technologií Lesnické a dřevařské fakulty MENDELU (LDF MENDELU) spolupracuje s kolegy v muzeích v Užhorodě a Ivano-Frankivsku na dataci dřevěných kostelů nacházejících se v oblasti Zakarpatské Ukrajiny. Díky…1. 10. 2024
-
Jak je na tom generace Z s plýtváním potravinami?
Generace Z, tedy lidé narozeni mezi lety 1995 a 2010, plýtvá potravinami dle svých odhadů více než generace předchozí, celkem 43,4 gramů na osobu za den. Téměř o polovinu méně pak vyplýtvají tito mladí lidé, pokud bydlí s rodiči. Tyto a další údaje…26. 9. 2024 -
Na Sraz absolventů ke 105. výročí univerzity přijely absolventky i z Ameriky a…
Na dnešním Srazu absolventů, který je vrcholem oslav 105. výročí od založení Mendelovy univerzity v Brně, se podle předběžných odhadů pořadatelů sešlo přibližně dva tisíce návštěvníků a návštěvnic. Užít si mohli prohlídky budov a výzkumného zázemí v…21. 9. 2024 -
V rámci oslav 105. výročí univerzity předal rektor celkem 18 ocenění
Mendelova univerzita v rámci oslav 105. výročí od svého založení udělila kromě tradičních Cen rektora za významné a mimořádné výsledky i medaile za mimořádné zásluhy o rozvoj univerzity, vědy a vzdělání. Předání všech ocenění proběhlo v rámci…20. 9. 2024 -
MENDELU dnes uzavřela memoranda s ministerstvy zemědělství a životního prostředí
Rektor Mendelovy univerzity v Brně Jan Mareš dnes podepsal memorandum o spolupráci s ministrem zemědělství Markem Výborným a ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem. Podpis memorand proběhl v rámci oslav 105. výročí od založení univerzity v…20. 9. 2024 -
Klimatická změna stírá rozdíly mezi výnosy v ekologickém a konvenčním…
Novou příručku pro ekologicky hospodařící zemědělce připravují vědci z Mendelovy univerzity v Brně ve spolupráci s odborníky z Ústavu výzkumu globální změny AV ČR. Jejím cílem je představit metody a přístupy, které by ekologicky hospodařícím…17. 9. 2024 -
MENDELU oslaví 105. výročí Srazem absolventů
Mendelova univerzita oslaví v sobotu 21. září 105 let od svého založení. Hlavní náplní Srazu absolventů je setkání s kolegy a vyučujícími ze studentských let, na akci je ale zvána i veřejnost. V nabídce jsou hudební vystoupení i bohatý Foodfestival.…16. 9. 2024 -
Důležité oznámení
Vzhledem k aktuální mimořádné situaci v ČR, nezbytným aktivitám spojeným s odstraněním následků škod a dopravním komplikacím, může docházet k problémům s včasným nástupem studentů do studia.13. 9. 2024 -
Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání
Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou…13. 9. 2024 -
Vědci z MENDELU a VUT hledají řešení, jak efektivně sdílet informace o…
V Česku chybí pokročilé nástroje, jak se efektivně poučit ze závažných havárií. Vědci z Mendelovy univerzity v Brně a Vysokého učení technického v Brně se proto v novém projektu zaměřili na návrh komplexního systému, který by podnikům a dalším…30. 8. 2024