Akce lesní pedagogiky probíhaly hlavně v místech, kde MENDELU v posledních dvou letech realizovala vzorové ukázky lesnického hospodaření. „Akcí se účastnily nejen děti, ale i jejich učitelé a často také místní lesníci nebo náhodní kolemjdoucí. Občas se nám dokonce stávalo, že dospělí se do her ponořili ještě víc než děti a vyžadovali opakování. To nás jen utvrdilo v tom, že lesní pedagogika má v Mongolsku smysl,“ popsal průběh akcí lesní pedagogiky Václav Pecina, jeden z koordinátorů aktivit MENDELU v Mongolsku.
„Miluji výzvy a zde jsem se ocitla v naprosto odlišných přírodních podmínkách ve srovnání s Českou republikou. Boreální lesy, tedy jehličnaté lesy chladného pásma, klimaxové dřeviny světlé tajgy, jako je bříza, borovice, modřín, osika, k tomu permafrost, časté disturbance ohněm, pastvou dobytka, větrná i vodní eroze, zkrátka něco zcela rozdílného,” přiblížila své pocity lesní pedagožka ŠLP Křtiny Petra Packová, která program pro žáky i lesníky v rámci akcí pro děti i odborných workshopů připravovala. Zároveň školila mongolské i české studenty v přípravě těchto programů.
Odborné informace bylo potřeba podat populárně-naučnou formou tak, aby tématům porozuměla širší veřejnost včetně dětí. „Informace jsem si skládala do celkového obrázku situace dané lokality. Pak jsem to přelila do srozumitelné řeči, interaktivní formou za užití všech smyslů jsem místním vysvětlila druhovou diverzitu místa a jak se mění v závislosti na nadmořské výšce. Tak jsme například prožili větrnou erozi, včetně ukázek toho, jak jí les zabraňuje, pokusili jsme se všudypřítomným stádům nedovolit sežrat nové výsadby, zkusili jsme hnát stádo zodpovědně krajinou, aby nedocházelo k nadměrnému poškozování. Vyzkoušeli jsme rozdílné strategie přežití jednotlivých druhů dřevin na požár a mnoho dalšího,” vyjmenovala některé simulované situace lesní pedagožka.
„Na rozvoji lesní pedagogiky v Mongolsku bychom chtěli dále spolupracovat nejen s lesnickým sektorem, ale také s tamními univerzitami. Lesní pedagogiku totiž pomohli realizovat vedle našeho týmu, zahrnujícího i studenty LDF MENDELU, také studenti čtyř mongolských univerzit, mezi kterými se našly velké talenty. Věříme, že i spolupráce s nimi nám umožní lesní pedagogiku v Mongolsku rozjet v národním měřítku, čemuž už jdeme naproti přípravou prvních vzdělávacích materiálů,“ nastínil nejbližší budoucnost Pecina.
Implementaci lesní pedagogiky v Mongolsku bylo možné realizovat prostřednictvím projektu STREAM. Realizaci projektu STREAM finančně podpořila Evropská unie a německé Spolkové ministerstvo pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Mendelova univerzita v Brně vede konsorcium dvanácti institucí, které se podílejí na lesnické části projektu vedené Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Kontakty pro bližší informace: Ing. Václav Pecina, Ph.D., Ústav agrochemie, půdoznalství, mikrobiologie a výživy rostlin AF MENDELU, +420 731 920 599 vaclav.pecina@mendelu.cz
Ing. Petra Packová, Ph.D., správkyně arboret a lesní pedagožka, Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny, +420 778 782 728, petra.packova@slpkrtiny.cz
Více aktualit
-
Druhým rokem pokračuje spolupráce Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny) s brněnskou neziskovou organizací Nadace Veronica v rámci projektu prodeje vánočních jedliček v květináči. Letos na předvánoční trh v Brně poputuje 900…19. 11. 2025
-
Vědecký tým Zahradnické fakulty se zabývá ochranou unikátních hustopečských…
Mandloňové sady v Hustopečích jsou evropský unikát, ale obdobně jako vinnou révu mohou i dřevo peckovin, kam patří mandloně, napadat patogenní houby. Stromy lze chránit dodržováním správných agrotechnických postupů, především realizovat řez v suchém…13. 11. 2025 -
Část finalistů soutěže MENDELU Boost podniká už v rámci studia
Ve třetím kole třetího ročníku soutěže studentských podnikatelských nápadů MENDELU Boost se odborná porota rozhodla finančně podpořit všechny čtyři finálové projekty. Posun v podnikání za posledního půl roku, tedy od vyhlášení finalistů ve druhém…12. 11. 2025 -
Akademický senát zvolil novým rektorem Martina Klimánka
Akademický senát dnes zvolil novým rektorem Mendelovy univerzity v Brně dosavadního prorektora pro strategii, udržitelnost a účelovou činnost Martina Klimánka. Od 31. března 2026 v čele univerzity nahradí Jana Mareše. O funkci v pořadí 35. rektora…3. 11. 2025 -
Vánoční Brno ozdobí osmdesátiletá jedle bělokorá z lesů Mendelovy univerzity
Stromem Brněnských Vánoc 2025 je jedle bělokorá. Strom městu věnuje Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny Mendelovy univerzity v Brně (ŠLP Křtiny), který v univerzitních lesích hospodaří. Na cestu do města bude vypraven 15. listopadu již tradičně…30. 10. 2025 -
Vědci a ochránci přírody spojují síly pro ochranu přírody v CHKO Soutok
Mendelova univerzita v Brně (MENDELU) a Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) dnes oznámily další rozvoj své spolupráce v oblasti ochrany přírody, výzkumu a vzdělávání v chráněné krajinné oblasti Soutok a dalších chráněných územích jižní…30. 10. 2025 -
Růst rostlin výrazně ovlivňují těkavé látky, které produkují bakterie. Přišli…
Převratný objev se podařil vědcům z Mendelovy univerzity v Brně a jejich kolegům z Univerzity v Kolíně nad Rýnem. Vědecký tým se zaměřil na roli těkavých organických látek, které slouží jako signální molekuly mezi bakteriemi a rostlinami. Rostliny v…27. 10. 2025 -
Díky využívání umělé inteligence jsou studující spokojenější
Podle studujících zvyšuje využívání umělé inteligence kvalitu studia a současně zvyšuje jejich spokojenost se studiem. Ideálním přístupem je proto zařadit využívání umělé inteligence do výuky a naučit studující s těmito nástroji efektivně pracovat.…23. 10. 2025 -
Na začátku listopadu bude univerzita znát jméno nového rektora
V současnosti probíhají na Mendelově univerzitě v Brně volby na funkci rektora. O nové hlavě MENDELU rozhodne akademický senát na svém mimořádném zasedání již 3. listopadu 2025.22. 10. 2025 -
Starší lidé se na trhu práce potýkají s digitálními dovednostmi
Stárnoucí populace na trhu práce má největší nedostatky v digitálních dovednostech, například v práci s kancelářským softwarem nebo v kybernetické bezpečnosti. Rozdíly v digitálních dovednostech mladších a starších pracovníků jsou v Česku větší, než…20. 10. 2025