Díky samoobslužnému provozu výrazně kleslo v menze X množství potravinového odpadu

4. 2. 2025
Menza X má za sebou první semestr nového samoobslužného provozu. Přestože Správa kolejí a menz některé drobnosti provozu stále ladí, obecně stouplo množství zkonzumovaného jídla, výrazně se snížilo množství potravinového odpadu a strávníci z řad studentů i zaměstnanců jsou se samoobslužným provozem spokojení.

Oproti původnímu systému výdeje si zákazníci libovolně volí množství i kombinaci pokrmů. Nabídka se rozšířila o zeleninový a sladký bar. „Strávníci si nabírají více jídla i složení porce se změnilo – přílohy se konzumují v malé míře, výjimkou je teplá zelenina, které se spotřebuje opravdu hodně. Stoupla ale také spotřeba zeleniny syrové, a dokonce i masa,“ popsala ředitelka Správy kolejí a menz Jana Hradská.

Množství vyprodukovaných zbytků z talířů se díky samoobslužnému provozu podařilo snížit na minimum. „Původní provoz produkoval v průměru 60 až 70 litrů odpadu denně, dnes jsme na průměru přibližně 17 litrů za den. Ano, gastroodpad stále existuje, neboť zbývají omáčky, vyškrabují se zbytky z gastronádob a podobně,“ přiblížila ředitelka. Do budoucna menza proto plánuje pořídit nové zařízení na zpracování gastroodpadu. 

Mnozí strávníci využívají bezmasé pokrmy jako přílohu, kterou doplňují masem. „Trochu jsme museli upravit jídelníček, například guláš s knedlíkem, svíčková, vepřo knedlo zelo nebo třeba i rizoto nemají na menze šanci. To samé se týkalo lasagní a sladkých jídel, které jsme dokonce asi dva měsíce nenabízeli. Nyní u těchto druhů pokrmů došlo ke změně a jejich obliba začíná stoupat. Mile nás překvapil zájem o sladký bar, především o kelímky s ovocem, jogurtem a dalšími sladkostmi,“ přiblížila Hradská.

Z informací od strávníků z řad studentů i zaměstnanců zaznamenala menza X s novým provozem celkovou spokojenost, především s tím, že si strávníci skladbu porce určují sami. Aktuálně menza řeší, jak udělat provoz plynulejší a předcházet tak frontám. „Bohužel zjišťujeme, že všichni vybírají očima a potřebují si projít celý výdejní pult. Málokterý strávník míří přímo k dané části pultu a nestojí ve frontě. Proto chystáme další úpravy v jídelníčku, vylepení QR kódů s jídelníčkem po fakultách a podobně, což by mohlo s tímto problémem možná pomoci,“ nastínila Hradská.

Více aktualit

Všechny aktuality