Projekt se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v 8 ze 14 krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o 21 procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ řekla Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů.
Projekt Smart Food II tak přináší nová vzdělávací témata, přístupy a nástroje. Chce přiblížit celý životní cyklus potravin – od jejich produkce na farmách až po samotnou spotřebu a následné nakládání s odpady. Nové výukové materiály a praktická cvičení se zaměřují na každodenní chování žáků a ukazují, jak mohou přispět k omezení plýtvání potravinami a ke snížení uhlíkové stopy své domácnosti. Hlavní ambicí projektu je inspirovat k odpovědnějšímu nakládání s jídlem a k rozvoji návyků, které přispívají k udržitelnému životnímu stylu.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc, přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodal.
Interaktivní digitální média FutureBooks v projektu Smart Food II mohou žáci využívat nejen ve školách, ale také doma s rodiči či širší rodinou. Tento přístup umožňuje propojit školní a domácí prostředí, kdy žáci získávají nové dovednosti ve škole a zároveň je mohou s podporou rodiny aplikovat v praxi doma. Rodinné aktivity zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. Žáci si tak uvědomují, jak každodenní rozhodnutí ovlivňují jejich domácnost i celkové emise skleníkových plynů. „Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami,“ doplnila Lucie Veselá.
Smart Food II podporuje vzdělávací instituce a vybízí k aktivní účasti, tentokráte na polovině území České republiky (konkrétně v 8 ze 14 krajů). Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní.
Česká republika se stejně jako ostatní země EU zavázala k plnění klimatických cílů, zejména ke snížení emisí do roku 2030 o 44 milionů tun ekvivalentu CO₂. Ačkoli se toto číslo může zdát vysoké, podstatnou část těchto emisí produkují potravinové odpady a nehospodárné nakládání s jídlem. Projekt Smart Food II pomáhá zprostředkovat důležité informace o tom, jak plýtvání potravinami předcházet a jak snížit produkci nežádoucích emisí nejen ve školách, ale i doma. Díky praktickému zaměření a zapojení interaktivních výukových médií mohou děti i jejich rodiče lépe pochopit environmentální dopady plýtvání a najít způsoby, jak jim předcházet.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ pochvaluje si Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Projekt Smart Food II zároveň proto pomáhá žákům rozvíjet digitální kompetence a učit je pomocí hry. Využití digitálních technologií ve vzdělávání hraje v dnešní době klíčovou roli. Interaktivní výuková média, která projekt používá, podporují kreativitu, aktivní zapojení žáků a posilují jejich digitální gramotnost, což odpovídá i strategickým cílům České republiky a Evropské unie v oblasti vzdělávání.
Kontakty pro bližší informace: Ing. Lucie Veselá, Ph.D., lucie.vesela@mendelu.cz, +420 604 375 757, Ústav marketingu a obchodu PEF MENDELU; Šárka Mrázová, mluvčí Smart Food, sarka.mrazova@frostpr.cz, 602 618 874
Více informací najdete na webu www.chytresjidlem.cz.
Více aktualit
-
Na městské trávníky ale i na travní porosty ve volné krajině negativně dopadá změna klimatu. Ta s sebou přináší horko a sucho, které způsobuje nejen vysychání trávníků, ale také změnu jejich složení a klesající druhovou rozmanitost. Trávníky a…2. 7. 2025
-
Výzkumný tým Mendelovy univerzity v Brně rozšiřuje zkoumání plýtvání…
Výzkumnice z PEF MENDELU se věnují už více než 7 let tématu plýtvání potravinami z nejrůznějších úhlů pohledu. Jejich cílem je najít metody a prostředky, jak ovlivnit domácnosti i jednotlivce, aby snížili množství vyhozených potravin do popelnic a…1. 7. 2025 -
Univerzita podepsala memorandum s výzkumnou organizací Agritec Plant Research
Mendelova univerzita v Brně a výzkumná organizace Agritec Plant Research s.r.o. uzavřely memorandum o spolupráci. Kontrakt podpoří spolupráci při realizaci aktivit směřujících k rozvoji obou účastníků tohoto memoranda. Obě strany vnímají posílení…27. 6. 2025 -
Obnovující se krajina po požáru svědčí suchomilným druhům brouků
V květnu 2012 zasáhl požár přibližně 165 hektarů lesa v oblasti Moravské Sahary. Výzkum ukázal, že požár měl pozitivní dopad na obnovu biodiverzity. Vědci a vědkyně z Lesnické a dřevařské a Agronomické fakulty MENDELU pod vedením Emanuela Kuly se…24. 6. 2025 -
Ve druhém ročníku studentské soutěže MENDELU Boost vyhrály zdravé energy shoty
Vítězem druhého ročníku studentské soutěže podnikatelských nápadů MENDELU Boost se staly zdravé energetické nápoje. Druhé místo obsadily automobilové doplňky z 3D tiskárny se speciální povrchovou úpravou, třetí místo získaly drony ze dřeva. Odborná…23. 6. 2025 -
MENDELU otevírá zrekonstruovanou budovu Ústavu chemie a biochemie
Po přibližně dvou letech otevírá Mendelova univerzita v Brně opět budovu D, která prošla kompletní rekonstrukcí. Budova, ve které sídlí Ústav chemie a biochemie, nově nese jméno Pavilon profesora Adama, podle zesnulého Vojtěcha Adama, který ústav…20. 6. 2025 -
Mendelova univerzita v Brně povede mezinárodní projekt na podporu inovací v…
Mendelova univerzita v Brně získala prestižní grant od Evropského inovačního a technologického institutu (EIT) a povede mezinárodní projekt InnovPrecMed zaměřený na podporu rozvoje inovací v oblasti precizní medicíny. Projekt propojí univerzity,…12. 6. 2025 -
Digitální revoluce a stárnutí populace: Jak se mění evropský trh práce?
Digitální technologie přetvářejí evropský trh práce tempem, které nemá obdoby. Umělá inteligence, automatizace, robotika nebo cloud computing už nejsou jen pojmy z budoucnosti – staly se součástí každodenního pracovního života. Zároveň je počet…10. 6. 2025 -
Studující ZF MENDELU vystavují na akci Festival International de Jardins v…
Tým studujících Zahradnické fakulty letos vystavuje na 20. ročníku unikátní světové výstavy Festival Internacional de Jardins v portugalském Ponte de Lima. V rámci tématu Zahrada Míru – Zahrada pro mír se studentkám a studentovi podařilo zaujmout…5. 6. 2025 -
Mezinárodní vědecký tým se zaměřil na dopady středomořských cyklonů
Středomořská pánev je často vystavena silným povětrnostním jevům způsobeným středomořskými cyklony (tzv. medcyklony). Tyto meteorologické jevy, které jsou svou intenzitou a dopadem někdy srovnatelné s hurikány, ovlivňují počasí v regionu a jsou…3. 6. 2025