Telemetrie beskydských rysů skončila, vědci mají první výsledky

26. 4. 2022
Víc jak roční sledování pěti rysích samců pomocí GPS obojků v Beskydech přineslo první výsledky. Vědci z Mendelovy univerzity v Brně zjistili, které části krajiny využívají rysové k přesunům. Telemetrie také ukázala, jaké úseky jsou z hlediska průchodnosti kritické a je potřeba je chránit.

„Telemetrické sledování nám přineslo řadu cenných poznatků. Rysí samci se pohybovali na rozsáhlém území. Domovské okrsky rezidentních jedinců se pohybovaly od 212 do 364 km2. Subadultní jedinec Eman se při hledání nového teritoria mezi Lipníkem nad Bečvou a Čadcou pohyboval na území o rozloze větší jak 2000 kilometrů čtverečních,“ přiblížil dosavadní výsledky zoolog Ústavu ekologie lesa Mendelovy univerzity v Brně Martin Duľa.

Vědci identifikovali hned několik kritických míst, která jsou z hlediska konektivity populací a také přesunu v rámci domovských okrsků klíčová. „Jedním z nich je sedlo Pindula. Rysí samec Květoslav překonal silnici první třídy s intenzitou provozu zhruba 8 tisíc aut denně nejméně 20krát. Dohledali jsme víc než 200 rysích kořistí, kde převládal s 80% zastoupením jednoznačně srnec. Na podrobných výsledcích o časoprostorové a potravní aktivitě dále pracujeme,“ komentoval Duľa.

Míru prostupnosti krajiny v Beskydech a Kysucích sleduje Hnutí DUHA Olomouc dále pomocí fotomonitoringu v rámci mezinárodního projektu SaveGREEN. Dnešním dnem navíc zástupci Hnutí DUHA pokračovali ve zpřístupnění migračního koridoru velkých šelem a dalších živočichů u města Jablunkov. V biokoridoru odstraňovali ochranné oplocení u naváděcí zeleně, která teď po letech bude moci začít naplno zajišťovat svou funkci.

Jablunkovští zastupitelé byli v roce 2010 první, kteří se rozhodli chránit nedaleký migrační koridor pro velké savce ve svých územních plánech jako nezastavitelné území. „Migrační trasy ohrožených vlků, rysů, medvědů a dalších živočichů vedou v okolí Jablunkova z kopců Slezských Beskyd pod silniční estakádou I/11 přes zemědělskou plochu železničním podchodem až do CHKO Beskydy. Právě mezi estakádou a podchodem jsme spolu s městem Jablunkov a mysliveckým spolkem Gírová před několika lety zajistili výsadbu naváděcí zeleně,“ uvedl vedoucí projektu SaveGREEN v Hnutí DUHA Olomouc Radek Kříček. Výsadba pomůže plašším živočichům najít bezpečnou cestu přes Jablunkovskou brázdu a poskytuje také nové úkryty a potravu. „K dnešnímu dni jsme téměř u všech osázených ploch nově odstranili ochranné oplocení. Koridor tak bude moci naplno začít sloužit svým účelům,“ doplnil Kříček.

Kromě toho má u nedalekých Mostů u Jablunkova v roce 2024 začít výstavba nového ekoduktu. Jedná se o první zelený most v ČR, který by mohli využívat také medvědi. Ekodukt má vzniknout u hraničního přechodu na slovenský Svrčinovec a uveden do provozu by měl být v roce 2025. Spolu s ním má zelený most vzniknout také na slovenské straně hranice u Svrčinovce.

„V případě živočichů rozptylujících se na velké vzdálenosti, jako jsou vlk, rys nebo medvěd, nestačí chránit samotná jádrová území. Naopak kritická místa vznikají v intenzivně osídlených údolích, která se nachází v okolí. U beskydských populací je tedy vedle údolí uvnitř hor třeba zachovat konektivitu také v Dolnomoravském a Hornomoravském úvalu (vznikající D55 a D1), Moravské bráně (D1) a na slovenské straně v údolí Kysuce (D3) a v údolí Váhu (D1),“ komentoval dopravní situaci v pilotní oblasti výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu Ivo Dostál, který na projektu spolupracuje.

Kontakty pro bližší informace: Radek Kříček, vedoucí projektu SaveGREEN v Hnutí DUHA Olomouc, radek.kricek@hnutiduha.cz, tel.: 723 435 156, Martin Duľa, zoolog Ústavu ekologie lesa Mendelovy univerzity v Brně, martin.dula@mendelu.cz, tel.: 770 137 635.

 

Více aktualit

Všechny aktuality