Akce lesní pedagogiky probíhaly hlavně v místech, kde MENDELU v posledních dvou letech realizovala vzorové ukázky lesnického hospodaření. „Akcí se účastnily nejen děti, ale i jejich učitelé a často také místní lesníci nebo náhodní kolemjdoucí. Občas se nám dokonce stávalo, že dospělí se do her ponořili ještě víc než děti a vyžadovali opakování. To nás jen utvrdilo v tom, že lesní pedagogika má v Mongolsku smysl,“ popsal průběh akcí lesní pedagogiky Václav Pecina, jeden z koordinátorů aktivit MENDELU v Mongolsku.
„Miluji výzvy a zde jsem se ocitla v naprosto odlišných přírodních podmínkách ve srovnání s Českou republikou. Boreální lesy, tedy jehličnaté lesy chladného pásma, klimaxové dřeviny světlé tajgy, jako je bříza, borovice, modřín, osika, k tomu permafrost, časté disturbance ohněm, pastvou dobytka, větrná i vodní eroze, zkrátka něco zcela rozdílného,” přiblížila své pocity lesní pedagožka ŠLP Křtiny Petra Packová, která program pro žáky i lesníky v rámci akcí pro děti i odborných workshopů připravovala. Zároveň školila mongolské i české studenty v přípravě těchto programů.
Odborné informace bylo potřeba podat populárně-naučnou formou tak, aby tématům porozuměla širší veřejnost včetně dětí. „Informace jsem si skládala do celkového obrázku situace dané lokality. Pak jsem to přelila do srozumitelné řeči, interaktivní formou za užití všech smyslů jsem místním vysvětlila druhovou diverzitu místa a jak se mění v závislosti na nadmořské výšce. Tak jsme například prožili větrnou erozi, včetně ukázek toho, jak jí les zabraňuje, pokusili jsme se všudypřítomným stádům nedovolit sežrat nové výsadby, zkusili jsme hnát stádo zodpovědně krajinou, aby nedocházelo k nadměrnému poškozování. Vyzkoušeli jsme rozdílné strategie přežití jednotlivých druhů dřevin na požár a mnoho dalšího,” vyjmenovala některé simulované situace lesní pedagožka.
„Na rozvoji lesní pedagogiky v Mongolsku bychom chtěli dále spolupracovat nejen s lesnickým sektorem, ale také s tamními univerzitami. Lesní pedagogiku totiž pomohli realizovat vedle našeho týmu, zahrnujícího i studenty LDF MENDELU, také studenti čtyř mongolských univerzit, mezi kterými se našly velké talenty. Věříme, že i spolupráce s nimi nám umožní lesní pedagogiku v Mongolsku rozjet v národním měřítku, čemuž už jdeme naproti přípravou prvních vzdělávacích materiálů,“ nastínil nejbližší budoucnost Pecina.
Implementaci lesní pedagogiky v Mongolsku bylo možné realizovat prostřednictvím projektu STREAM. Realizaci projektu STREAM finančně podpořila Evropská unie a německé Spolkové ministerstvo pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Mendelova univerzita v Brně vede konsorcium dvanácti institucí, které se podílejí na lesnické části projektu vedené Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Kontakty pro bližší informace: Ing. Václav Pecina, Ph.D., Ústav agrochemie, půdoznalství, mikrobiologie a výživy rostlin AF MENDELU, +420 731 920 599 vaclav.pecina@mendelu.cz
Ing. Petra Packová, Ph.D., správkyně arboret a lesní pedagožka, Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny, +420 778 782 728, petra.packova@slpkrtiny.cz
Více aktualit
-
Zatímco běžné plasty se ve volné přírodě rozkládají tisíce let, biodegradovatelné materiály jen několik měsíců nebo dokonce týdnů. Právě na vývoji těchto materiálů pracují vědci na Agronomické fakultě. Vyrábějí z nich takzvané bio-folie, které se v…4. 9. 2025
-
Vědecká expedice v Mongolsku: nové nálezy motýlů i varovné známky ekologické…
Odborníci Mendelovy univerzity ve spolupráci s kolegy z dalších vědeckých instituci v rámci letního třítýdenního pobytu v Mongolsku prováděli mapování biodiverzity se zaměřením na jihozápadní část země, oblast Gobijské Altaje. Bezprostředně v terénu…25. 8. 2025 -
Malá, trnitá a dokonale kamuflovaná. Český vědec v Somálsku nalezl zcela nový…
Je drobný, měří zhruba dva centimetry a v terénu je téměř neviditelný. Barevně totiž splývá s okolním prostředím. Řeč je o novém druhu pryšce, který objevil v západní Africe Pavel Hanáček s mezinárodním vědeckým týmem z Kapského města. Právě…21. 8. 2025 -
Olivovníky mohou být v Česku častější, množit se snadněji dají v laboratoři
Olivovníky se v Česku pěstují spíš okrajově. Vlivem mírnějších zim se jejich pěstování nicméně stává reálnější, množení ale není snadné. Rostou pomalu, potřebují teplo a specifické podmínky. Ty se dají zajistit v laboratoři. Doktorandka Pavla…19. 8. 2025 -
Univerzita podepsala memorandum s obcí Červená Voda
Rektor Mendelovy univerzity v Brně Jan Mareš podepsal memorandum o vzájemné spolupráci s vedením obce Červená Voda v Pardubickém kraji, spolupracovat spolu budou v rámci vzdělávání i výzkumu.18. 8. 2025 -
MENDELU přivezla do Mongolska hravou lesní pedagogiku
Široké spektrum odborníků a odbornic MENDELU strávilo tři intenzivní týdny v Mongolsku, během nichž se věnovali tématům z oblasti lesnictví, biodiverzity a posilování vztahu mezi lesem a společností. Do této sekce spadal i propracovaný program lesní…11. 8. 2025 -
Krátké potravinové řetězce propojí zemědělce přímo se spotřebiteli
V České republice, Polsku, Maďarsku a na Slovensku roste poptávka zákazníků po specifických zemědělských produktech a potravinách, díky tomu dochází k rozvoji krátkých potravinových řetězců. Tato specifičnost může být dána jak podobou samotného…7. 8. 2025 -
Pěstování kávy má kvůli změně klimatu špatnou budoucnost, agrolesnický systém…
Káva v celosvětovém měřítku poskytuje obživu 125 milionům lidí. Prognostické modely ale ukazují, že její pěstování má kvůli změně klimatu špatnou budoucnost. Lokalit vhodných pro pěstování druhu Coffea arabica má podle vědeckých predikcí razantně…4. 8. 2025 -
Úhyny ryb v letních měsících budou stále častější, můžeme za to všichni
V posledních letech jsou stále častější úhyny ryb v rybnících i řekách způsobených nedostatkem kyslíku. Letos už několik epizod proběhlo na produkčních rybnících, k velkému úhynu ryb došlo i na řece Dyji. Hledají se viníci. Množí se dotazy, jestli…30. 7. 2025 -
Letos vychází publikace detailně zaměřená na biodiverzitu lužní krajiny v…
Ekologické změny a biodiverzita lužní krajiny v oblasti soutoku Moravy a Dyje je název knihy, která vyjde v druhé polovině roku 2025 a která je výsledkem práce širokého spektra odborníků na jednotlivé skupiny organismů. V mnoha případech se jedná o…28. 7. 2025